800
۰

داعش مسئولیت حمله استانبول را برعهده گرفت/ ناکارآمد ماندن تدابیر امنیتی در برابر تروریست ها

در حمله داعش به کلوب تفریحی در استانبول در شب سال نو، 39 نفر کشته و 69 نفر نیز مجروح شده اند که وضعیت 4 نفر از مجروحان وخیم می باشد.
hrehsehe
hrehsehe
به گزارش شستون، تنها ساعتی بعد از تحویل سال نو میلادی، در ساعت 01:15 به وقت محلی ترکیه، در یکی از بزرگترین و مجلل ترین کلوب های تفریحی شبانه به نام  «رِینا» در استانبول، حمله تروریستی رخ داد که طی آن 39 نفر کشته و 69 نفر زخمی گشتند. از این تعدا کشته، 25 نفر مرد و 14 نفر زن بودند و بدین ترتیب اولین حمله تروریستی سال 2017 میلادی به نام ترکیه ثبت شد.
در بررسی های صورت گرفته 11 جنازه متعلق به شهروندان ترکیه، 26 نفر جزو اتباع خارجی، یک نفر بلژیکی-تُرک و یک نفر دیگر مجهول الهویه می باشد.
13 جنازه، بعد از بررسی های صورت گرفته به خانواده هایشان تحویل داده شده اند ولی، تحقیقات درباره 26 جنازه دیگر همچنان ادامه دارد و در حال طی مراحل قانونی هستند.
اعلام اصالت جنازه های اتباع خارجی
از جنازه های شناسایی شده متعلق به اتباع خارجی، 7 نفر شهروند عربستان سعودی، 2 نفر شهروند هند، یک نفر شهروند کانادا، یک نفر شهروند سوریه، یک نفر شهروند اسرائیلی، 2 نفر شهروند تونس، 4 نفر شهروند عراق، یک نفر  شهروند لبنان و یک نفر هم دوتابعیتی با تابعیت های بلژیک و ترکیه می باشند البته، برخی مدعی اصالت مراکشی و اردنی سایر جنازه ها شده اند.
3 نفر از اتباع فرانسه هم در این حادثه تروریستی مجروح شده اند. وضعیت 4 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است و تا کنون مدرکی دال بر اصالت ایرانی جنازه ناشناخته، یافت نشده و  اسامی مجروحان به رسانه ها اعلام نگردیده است.
دولت ترکیه اعلام کرده است که بعد از انجام بررسی های لازم و طی مراحی قانونی، جنازه اتباع خارجی به سفارت کشورهایشان در ترکیه تحویل داده خواهد شد.

آیا قاتل لباس بابانوئل پوشیده بود؟
برخی ادعا کرده اند که فرد مهاجم لباس بابانوئل به تن داشته که این موضوع تا کنون از سوی مقامات تُرک تائید نشده و چند عکس و فیلم بدست آمده از دوربین های امنیتی گویای قتل یک پلیس و یک غیرنظامی توسط مهاجم در بیرون کلوب و ورود سریع وی به داخل و به رگبار بستن مشتریان می باشد ولی به علت کیفیت پایین این تصاویر، چهره مهاجم تا کنون شناسایی نگشته؛ طی آخرین اطلاعات ارائه شده توسط مقامات ترکیه، داعش با انتشار پیامی، مسئولیت حمله را برعهده گرفته است.
یکی از مجروحین هم در حین انتقال به بیمارستان مدعی شد که 3-4 نفر با تفنگ های اتوماتیک، مردم را به گلوله بسته اند و هرکس جان سالم به در می برده را نیز با شلیک تک تیر به سرش، می کشتند.
یک زن هم که هنگام حمله در محل بوده، عنوان داشت که آخرین باری که به ساعت نگاه کرده ساعت 01:30 بوده که بعداً از هوش رفته و وقتی به هوش آمده با مادرش تماس گرفته و گفته که شوهرش بی حرکت هست و حرف نمی زند که در این حین نیروهای ویژه پلیس وارد مکان گشته و در حالی که مردم نگران و وحشت زده به این طرف و آن طرف فرار می کردند، افراد زیادی از روی مجروحان عبور کرده اند.
یکی از بادیگاردهای کلوب که در لحظه حمله در بیرون کلوب بوده اظهار کرده به علت شلوغی و ازدحام موجود متوجه چهره فرد مهاجم نشده است و به یاد ندارد که فرد چه لباسی بر تن داشته، وی همچنین مدعی شده در لحظه حمله 500-600 نفر در داخل باشگاه حضور داشته اند و تروریست با استفاده از همهمه ایجاد شده، با جای گذاشتن اسلحه کلاشینکف خود در داخل، از محل متواری شده است و برخی از مشتریان برای نجات جان خود، به رودخانه ای که در مجاورت باشگاه می باشد پناه برده اند که باعث شده پلیس تا ساعت ها در جست و جوی مفقودین از درون رود باشد.
سهل انگاری یا مهارت تروریست ها؟
صاحب کلوب مدعی شده است که از دو هفته قبل تدابیر شدید امنیتی با همکاری نیروهای امنیتی و پلیس در کلوب و خیابان های مجاور اتخاذ گردیده بود که متاسفانه در مقابله با حمله تروریستی چاره ساز نبوده است.
بنا به اظهارات مقامات رسمی ترکیه، از روزها قبل از سال نو میلادی، 17 هزار نیروی پلیس، ماموریت برقراری امنیت در شهر استانبول را برعهده داشته اند.
واکنش مجامع بین المللی به حمله تروریستی استانبول
رئیس جمهور ایران با اشاره به حمله تروریستی استانبول، کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع را محکوم کرده و بر لزوم مبارزه با تروریسم تاکید نمود.
نخست‌وزیر انگلستان، دبیرکل ناتو و مدیر کل یونسکو طی تماس های جداگانه تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جان باختن 39 نفر در حمله تروریستی استانبول را تسلیت گفتند.
دولت های گرجستان، قزاقستان و قرقیزستان حملهتروریستی به کلوب شبانه در شهر استانبول را محکوم و با مردم و دولت ترکیه اعلام همبستگی کردند.
ولادمیر پوتین نیز در تماس تلفنی با اردوغان، با مردم و دولت ترکیه ابراز همدردی کرده و آمادگی روسیه برای همکاری در مبارزه با تروریسم را اعلام کرده و افزوده، در مبارزه با ترور همه باید به یک شکل عمل کنند.

ییلدیریم: مردم مسئولانه عمل کنند
نخست وزیر ترکیه، بن علی ییلدیریم، ضمن تأکید بر این که هرگز تسلیم تروریسم نخواهند شد گفت: تروریسم نمی تواند به وحدت، یکپارچگی و برادری مردم ترکیه آسیب برساند و این حمله را تاوانی در برابر مبارزه بی امان دولت ترکیه در برابر تروریسم تلقی کرده و حمایت عده ای از مردم از حملات تروریستی در فضای مجازی را یک جرم خواند و با بیان این که هدف اصلی ترور ایجاد رعب و وحشت در جامعه است، از مردم خواست تا در فضای مجازی مسئولانه رفتار نمایند.
اردوغان: حوادث داخلی و منطقه ای بی ارتباط نیستند
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در رابطه با حادثه خونین استانبول اظهار داشت که اقدامات گروه‌های مختلف تروریستی در کشور ترکیه بی‌ارتباط با حوادث منطقه نیست و هدف این حملات را ایجاد ترس و تفرقه خواند و اعلام کرد در برابر ترور تسلیم نخواهند شد.
 
منبع: دانا
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 4735
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *