800
۱
یادداشت؛

عفت و حجاب زنان بلوچ

عفت زن بلوچ الگویی برای جامعه است.
عفت و حجاب زنان بلوچ
 به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از تفتان ما جواد جمشید زهی در یادداشتی نوشت: پوشش بومی زنان بلوچ  نمادی از اصالت ریشه‌دار مردمان این دیار در انتخاب حجاب است، موضوعی که در مواجهه با تهاجم فرهنگی رنگ نباخت.

حجاب، عفاف و پاكدامنی زن بلوچ كم نظیر و بی بدیل است كه كمتر نمونه ای برای مقایسه با آن وجود دارد.
داشته‌های فرهنگ بلوچ در کنار اقوام بومی و محلی در استان سیستان وبلوچستان تنها مختص به زبان، آداب و رسوم و آئین‌های آنها نبوده است، بلکه پوشش بومی زنان قوم بلوچ پر از مؤلفه‌هایی است که علاوه بر غنا بخشیدن به فرهنگ ملی کشورمان ایران، دارای هویتی مستقل که مبتنی بر عفاف و حجاب است بنا گذاشته شده، که برای زنان قوم بلوچ و دیگر زنان این منطقه، جایگاه و نماد خاصی از منظر حجاب و عفاف قائل شده است.

با توجه به رشد روز افزون ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در قالب تهاجم های نرم افزاری،  امروز جامعه بیش از گذشته تشنه فرهنگ حجاب و عفت زن بلوچ است كه این می تواند در خنثی سازی توطئه های فرهنگی كمك شایان توجهی داشته باشد. 

زیبایی لباس‌های اقوام بومی و محلی در هرمزگان نه تنها خالی از لطف نیست بلکه گویایی عفاف و حجاب در تاریخ ایران و منطقه است. در هر نقطه از جنوب شرق سیستان و بلوچستان از شمال استان تا جنوب که نمای ی از لباس‌های بلوچی و محلی این منطقه را به همراه عفاف و حجاب چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و هر کجایی از  استان سیستان و بلوچستان  که پای می‌گذاری زیبایی چشم‌نوازی از لباس محلی بلوچی که با عفاف و حجاب عجین شده است نیز دیده می‌شود.

در واقع کشورهای غربی با توان و انرژی فراوان و امکانات بالای خود در صدد این بودند که فرهنگ غربی به مردم کشورمان ایران القا کنند ولی با توجه به اینکه لباس‌های بومی و محلی بلوچی در حنوب  شرق کشور از زیبایی و ظرافتی خاص و همچنین از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بود، دشمنان نتوانستند که در فرهنگ پوشش بلوچ رخنه کنند و در واقع این غربی‌ها بودند که مغلوب قدرت فرهنگ پوشش بلوچ شدند.

به نظر می‌رسد اقدام زنان بلوج در پوشش این چنین لباس‌های محلی بیش از آنکه اقدامی در راستای زیبایی باشد، معمولاً در راستای مبانی دینی و هویت اصیل و تاریخی قوم بلوچ که همان عفاف و حجاب بوده بنا گذاشته شده است.

جذب و سازماندهی برادران و خواهران اهل سنت در راستای فعال سازی و حضور همه جانبه در برنامه های ابلاغی بسیج راهبرد سپاه است چرا كه بلوچ، اهل سنت همواره ثابت كرده اند مرزداران غیور و قابل اعتمادی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

ناگفته نماند برقراری امنیت با رویكرد بومی محوری بطور حتم فضا را برای سوء استفاده دشمن بویژه در مرزهای حساس سیستان و بلوچستان از بین خواهد برد.

به قلم جواد جمشیدزهی فعال اجتماعی

انتهای خبر/
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 26461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *