800
۰
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل:

استفاده از تحریم در راستای اهداف سیاسی نقض آشکار حقوق بشر است

گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، ایران و کوبا نقض آشکار حقوق بشر محسوب می‌شود.
استفاده از تحریم در راستای اهداف سیاسی نقض آشکار حقوق بشر است
به گزارش شستون؛ «ادریس جزایری» کارشناس مستقل الجزایری که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به‌عنوان گزارشگر ویژه این شورا جهت بررسی تأثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر حقوق بشر [در کشورهای هدف تحریم‌ها] فعالیت می‌کند، طی یادداشتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده است، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا را محکوم کرد.
 
ادریس جزایری با ابراز نگرانی از اثرات مخرب تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا خاطرنشان کرد استفاده از  تحریم‌های اقتصادی در راستای دستیابی به اهداف سیاسی، نقض حقوق بشر محسوب شده و با هنجارهای بین‌المللی در تضاد است. وی همچنین هشدار داد چنین اقداماتی می‌توانند فجایع انسانی بی‌سابقه‌ای را رقم بزنند.
 
این کارشناس حقوق بشر در ادامه این یادداشت تصریح کرده است: «تلاش برای براندازی حکومت‌ها از طریق اقدامات اقتصادی می‌تواند به نقض ابتدایی‌ترین حقوق انسان‌ها بینجامد. این رویه هرگز یک رویه پذیرفته‌شده در روابط بین‌المللی نبوده است. اختلافات سیاسی بین دولت‌ها نباید از طریق ایجاد بحران‌های اقتصادی و انسانی حل و فصل شود.»
 
وی در پایان افزوده است: «سوء‌استفاده یک ابرقدرت از برتری خود در عرصه‌های مالی بین‌المللی برای اعمال فشار بر متحدان خود به‌منظور ایجاد دشواری‌های اقتصادی برای کشورهای مستقل، بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و حقوق شهروندان آنها [کشورهای هدف تحریم] را به‌گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر نقض می‌کند.»
 
مقامات آمریکایی بارها ادعا کرده‌اند که هدف آنها از اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، ونزوئلا، کوبا و دیگر کشورها صرفاً تحت فشار قرار دادن دولت‌ها و حمایت از مردم این کشورهاست؛ ادعایی که پوچ بودن آن به‌ویژه برای مردم کشورهای تحت تحریم آمریکا در عمل به اثبات رسیده است.
 
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 14119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *