رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان خبر داد؛

گهواره تمدن ایران آماده پذیرایی از مسافرین نورورزی

7 اسفند 1401 ساعت 7:41

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان گفت: سراوان در شرقی ترین نقزه ایران دارای اثار تاریخی و تمدنی بسیاری است که آماده پذیرایی از مسافرین نوروزی است.


به گزارش شستون؛ شهرستان سراوان باداشتن آثارتاریخی فراوان وجود روستاهای هدف گردشگری یکی از شهرستان‌های تاریخی در سیستان و بلوچستان است.

این شهرستان دارای آثاری از جمله قلعه‌ها، مساجد، مقابر، سنگ نگارها و محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره پیش از تاریخ، تاریخی ودوره اسلامی است. 

حمزه ندرت زهی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: یکی از آثار کهن این شهرستان مسجد تاریخی دزک است که در فاصله ۳کیلومتری سراوان در روستای دزک واقع شده، مصالح بکار رفته در این بنا خشت خام وگل و در پوشش سقفی آن از تنه در خت خرما بنام گنت و کرز استفاده شده است.

وی ادامه داد: سبک معماری این بنا عربی و ساسانی و دارای چله خانه در عمق ۴متری زمین است که عابدان و زاهدان چهل شبانه روز در آن به راز و نیاز با خداوند می‌پرداختند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با بیان اینکه در این روستای ‌موزه شخصی تاس و کپل وجود دارد که آیین و ادب و فرهنگ این منطقه را به تصویر می‌کشد، اضافه کرد: در این شهرستان دارای چندین مجتمع تفریحی گردشگری وجود دارد که در روستای هوشک، دزک و پره کنت قرار دارند و همچنینن دو مجتمع تفریحی بوم گردی و مهمانپذیر در حال فعالیت هستند.


ندرت زهی خاطر نشان کرد: روستای گلپورکان در فاصله ۲۵کیلومتری شهرستان مهد سفال سنتی است، سفالگری در این روستا بدون استفاده از چرخ انجام می‌شود، ساخت سفال در کلپورگان هفت هزارسال قدمت دارد و پس از گذشت این مدت هنوز اصالت و نقوش آن حفظ شده و یکی از ویژگی‌های بارز این سفال این است که توسط زنان و دختران بلوچ تولید می‌شود ومردان در تولید آن هیچ نقشی ندارند.

وی تصریح کرد: برای استقبال از مهمانان نوروزی و گردشگران راه اندازی بازارچه‌های فروش محصولات صنایع دستی در روستای گلپورکان، فروشگاه‌های صنایع دستی در سطح شهر، اسکان مسافران و گردشگران در مدارس، دو واحد اقامتی در محل کارگاه سفال گلپورکان اماده پذیرای واسکان مهمانان می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول بازدید از موزه محلی سراوان، موزه تاس وکپل و بازدید از روستاهای هدف گردشگری و بناهای تاریخی از مهمترین برنامه ستاد خدمات سفر در سهرستان به شمار می‌رود.


کد مطلب: 26147

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/26147/گهواره-تمدن-ایران-آماده-پذیرایی-مسافرین-نورورزی

شستون
  https://shastoon.ir