800
۰
اینجا هوا نفس ندارد؛

مرزداران تنگه احد ایران زیر خاکی‌های شهر سوخته‌ای دیگر!

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که روزگاری یک نعمت برای مردم شمال سیستان و بلوچستان بود امروز به یک معضل تبدیل شده است.
مرزداران تنگه احد ایران زیر خاکی‌های شهر سوخته‌ای دیگر!
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از عصرهامون، وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و تا شهریور ادامه دارد، در گذشته این بادها یک نعمت و موهبت برای مردم شمال استان به شمار می‌رفت و در زمان شروع تابستان و گرمای هوا وزش این بادها از روی تالاب هامون نسیم خنک و هوای دل نشینی را برای مردم به ارمغان داشت.
 
اما این روزها با وزش بادهای ۱۲۰ روزه نسیم خنک و هوای معتدل جایش را به ریزگردها و گردوغبار داده است، با خشک‌شدن تالاب بین‌المللی هامون و عدم تحقق حقابه سیستان وزش بادها شرایط جوی را برای مردم شمال سیستان و بلوچستان سخت و طاقت‌فرسا کرده به‌طوری‌که با وزش طوفان علاوه بر بروز انواع بیماری‌های تنفسی و چشمی خانه و زندگی مردم در زیر خروارها خاک مدفون شده است.
 
طوفان علاوه بر جولان گردوخاک و افزایش بیماری‌های چشمی و تنفسی باعث مهاجرت بسیاری از مردم منطقه سیستان به سایر استان‌های کشور شده است.

مهاجرت ۱۰ هزار سیستانی 
محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در ۲۸ فروردین‌ماه جاری در نطق خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور بیان کرده بود: آقای رئیس‌جمهور بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم سیستان در چند ماه اخیر به شهر‌های دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند یقیناً می‌دانید که خالی‌شدن بسیاری از مناطق مرزی سیستان که به تعبیر مقام معظم رهبری تنگه احد نظام است چه تبعاتی را در حوزه امنیت کشور خواهد داشت.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود عنوان کرده بود در صورت عدم عزم جدی دولتمردان جهت حل مشکلات و احقاق حقوق مردم مظلوم سیستان و ادامه بی‌تفاوتی‌های مسئولین مربوطه قطعاً بنده به‌عنوان خادم مردم سیستان این روند را نخواهم پذیرفت و استعفای خود را تقدیم مجلس خواهم کرد.
 
سناریوی خالی‌شدن مرزها کلید خورده است
حبیب‌الله دهمرده چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تشدید خشکسالی و قطع حقابه از سوی کشور افغانستان موجب افزایش مهاجرت از منطقه سیستان شده است، بیان کرد: امروز شاهد افزایش مهاجرت از منطقه و تأثیر جدی خشکسالی بر تنگه احد ایران هستیم که اگر برای آن چاره‌اندیشی جدی صورت نگیرد در آینده با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: عدم پرداخت حقابه هیرمند در کنار نابودی کشاورزی بیکاری را برای مردم این استان به ارمغان آورده که به‌نوعی سناریوی مهاجرت و خالی‌شدن مرزها را برای این استان جنوبی ایران رقم می‌زند.
 
با وجود نطق‌های نمایندگان مردم سیستان در مجلس و همچنین گفته‌های آنان در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه اما این اقدامات نتیجه‌بخش نبود و کمکی به بهبودی حال این روزهای سیستان نکرد و شرایط جوی در این نقطه از کشور هر روز بدتر از روز قبل پیش می‌رود.

هزار و ۱۹ سیستانی راهی مراکز درمانی شدند
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به علت شدت‌گرفتن طوفان و ریزگرد در منطقه سیستان از ابتدای تیرماه تا صبح روز ۷ تیر، هزار و ۱۹۱ نفر از مردم پنج شهرستان منطقه سیستان شامل زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز به دلیل مشکلات چشمی و تنفسی و قلبی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند.
 
مجید محبی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۱۹ نفر به‌صورت سرپایی درمان، ۱۷۱ نفر بستری و متأسفانه یک نفر فوت شده است.
 
همچنین در این مدت به گفته سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان هزار و ۵۷۲ آسیب‌دیده ناشی از طوفان در قالب ۳۴۶ خانوار توسط نیروهای هلال‌احمر امدادرسانی شدند.
 
اما با وجود اندک فروکش‌کردن ریزگردها در سیستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز از شدت‌گرفتن بادهای ۱۲۰ روزه از امروز خبر داد و بیان کرد: از آخر وقت امروز تا جمعه وزش باد شدید تا خیلی شدید و گردوخاک، نقاط مستعد طوفان گردوخاک با تأکید بر صبح دوشنبه و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای مناطق شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.
 
محسن حیدری افزود: چهارشنبه تا جمعه برای شمال استان تشدید طوفان گردوخاک در مناطق مرکزی نوار غربی و مناطق شرقی استان ورزش باد شدید و افزایش غبار وجود دارد.
 
وی توصیه کرد: در زمان غبارآلود شدن هوا از ترددهای غیرضروری خودداری و از سازه‌های گلخانه‌ها محافظت شود همچنین از کار در ارتفاع جدا پرهیز و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.
 
انتهای خبر/ س https://asrehamoon.ir/vdcbs5b8grhb0gp.uiur.html
 
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 26596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *