800
۰
رئیس شیلات سراوان خبر داد:

رهاسازی ۷۰ هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی سراوان

رئیس شیلات سراوان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری از مجموع ۶۲ استخر پرورش ماهی در سراوان و گلشن بیش از هشتاد تن ماهی برداشت شود.
رهاسازی ۷۰ هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی سراوان
عبدالصمد دهقان در گفتگو با خبرنگار شستون بیان کرد: شعار سال توسط مقام معظم رهبری «مهار تورم؛ رشد تولید» نامگذاری شده در همین راستا اداره شیلات شهرستان سراوان اقدام به برنامه ریزی در راستای تحقق این شعارکرده تا علاوه بر رشد تولید در زمینه ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور سهیم باشد.

وی افزود: در زمینه افزایش تولید طرح‌های مختلفی را در دست اجرا داریم اما افزایش تولید مستلزم افزایش تامین زیرساخت‌های لازم است، از سوی دیگر برای تحقق این امر باید بتوانیم از تکنولوژی‌های روز و مکانیزاسیون آبزی پروری استفاده کنیم تا سطح تولید را افزایش دهیم.

رئیس شیلات سراوان ادامه داد: در سال‌های اخیر سعی ما بر این بوده که بتوانیم استخرهای پرورش ماهی که در حال حاضر در شهرستان داریم را به صورت مکانیزه استفاده کنیم و در زمینه ترویج مکانیزاسیون و استفاده از هواده‌های آبزی پروری سعی بر این بود به صورت ترویجی یک تعداد از هواده‌ها را در اختیار پرورش دهنده گان قرار دهیم که بتوانیم افزایش تولید را داشته باشیم.

رهاسازی ۷۰ هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای سراوان
دهقان اضافه کرد: تامین و افزایش نهاد مبحث بسیار مهم در آبزی پروری است که در این زمینه طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم در ابتدای فصل پرورشی که از ابتدای فرودین ماه آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ادامه دارد و ابتدای آذر ماه نیز فصل پرورش آبزیان گرمابی را در پیش داریم، بتوانیم رها سازی را انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در هفته آینده اولین محموله بچه ماهی در شهرستان توزیع خواهد شد که نسبت به سال‌ها ی قبل هم افزایش وزن را داشتیم و سعی بر این بوده که حداقل وزنی که برای رها سازی در استخر هارا داشته باشیم پنج گرم به بالا باشد.

رئیس شیلات سراوان گفت: میزان بچه ماهی که ما برای دو شهرستان سراوان و گلشن در نظر گرفتیم باتوجه به آماده سازی که در سطح استخرها انجام شده تقریبا هفتاد هزار قطعه است و این آمادگی را داریم اگر تعداد متقاضی افزایش یافت بتوانیم بچه ماهی مورد نیاز آن هارا تأمین کنیم.

برداشت بیش از ۸۰ تن ماهی از سطح استخرهای پرورش ماهی 
دهقان تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید در زمینه استخرهای پرورش ماهی از هشتاد تن بیشتر باشد و باتوجه به بارندگی‌های صورت گرفته امید داریم در سال جاری نیز بارش‌های خوبی را شاهد باشیم تا در زمینه آبگیری منابع آبی اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی اذعان کرد: اگر میزان بارش در سال جاری خوب باشد در زمینه آبگیری منابع آبی اتفاقات خوبی رخ دهد می‌توانیم منابع آبی وسدهاو آب بندان‌هایی که در سطح شهرستان وجود دارند از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم.

رئیس شیلات سراوان ادامه داد: حداقل در حوزه شهرستان سراوان ۳۶ منبع آبی وجود دارد که عمدتا در بخش بم پشت قرار دارند و با توجه به بارندگی‌هایی که امید داریم رخ دهد آبگیری در این زمینه را خواهیم داشت تا کار رهاسازی بچه ماهی را انجام دهیم که عمدتا تولیدی که از این ناحیه پیش بینی می‌شود چیزی حدود دویست تن به بالا خواهد بود که معمولا توسط خود مردم محلی و روستاییان برداشت و در سطح روستاها معمولا مصرف می‌شود.

دهقان اضافه کرد: در سطح شهرستان سراوان و با توجه به افزایش تولید و تامین منابع زیرساختی تعداد استخرهای موجود ۳۲ باب است و در سطح شهرستان گلشن که تحت پوشش اداره شیلات سراوان است نیز ۳۰ باب استخر فعال داریم که مجموع ۶۲ باب استخر در این منطقه فعال هستند.

وی بیان کرد: عمدتا گونه‌هایی که در استخرهای پروش ماهی سراوان پرورش داده می‌شود و با توجه به اقلیم منطقه گرم وخشک این منطقه چهار گونه ماهیان گرمابی است که گونه‌های کپور ماهی یا چیلی و کپور معمولی بیشترین گونه‌ای است که در حوزه استخرهای بتنی پرورش داده می‌شود، باتوجه به این که وفور یونجه و علف رادر شهرستان داریم و از لحاظ غذایی هزینه بردار نیست برای پرورش دهنده، عمدتا کپور علف خوار یا آمور را نیز پرورش می‌دهیم که در زبان محلی به آن شیر ماهی هم می‌گویند و از لحاظ طعم و مزه بسیار خوشمزه و هم از لحاظ رشد، رشد قابل ملاحظه‌ای را دارد.

ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ شهروند سراوانی
رئیس شیلات سراوان ادامه داد: مجموعه بهره برداران و میزان اشتغال متفاوت است، افرادی در زمینه صید و صیادی، آب بندان‌ها، آبزی پروری، بازار فروش و تامین آبزیان به صورت تازه و منجمد و تعدادی نیز در زمینه حمل و نقل آبزیان مشغول به کار هستند.

دهقان با بیان اینکه توانمند ساختن روستاییان و ایجاد اشتغال به منظور رشد تولید در راستای تحقق شعار سال از اهداف شیلات است، اضافه کرد: در مجموع ۵۰۰ نفر در حوزه شهرستان تحت پوشش داریم که با توجه به تامین زیرساخت‌ها آمادگی ارائه تسهیلات وجود دارد که این تعداد را افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: عمدتا محصول برداشت شده از سطح استخرهای سراوان با توجه به نیاز خود شهرستان توسط روستاییان و مردم محلی مصرف و مقداری از آن در شمال استان و وارد بازار می‌شود.

رئیس شیلات سراوان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی در ارتقاء سطح فرهنگ کشاورزی و شیلات ضروری است به همنی دلیل در زمان‌های مختلف دوره‌های آموزشی ترویجی شامل دوره‌های آموزشی در سه بخش آموزش ترویجی ویژه پرورش دهندگان، دوره‌های آموزشی ویژه صیادان و کادر حمل و نقل به افراد فعال و علاقمند در این زمینه ارائه می‌شود

انتهای خبر/
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 26409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *