800
۰
رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان:

نبود زیرساخت گردشگری در شهر فرهنگی سراوان

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان گفت: در حوزه گردشگری یکی از بزرگترین مشکلات نبود زیرساخت‌های گردشگری از جمله هتل در شهرستان سراوان که شهرستانی فرهنگی معرفی می‌شود است.
نبود زیرساخت گردشگری در شهر فرهنگی سراوان
حمزه ندرت زهی در گفتگو با شستون بیان کرد: بیشتر فعالیت‌های ما در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، در حوزه میراث فرهنگی بازسازی و مرمت بناها را به مدیر جدید میراث فرهنگی استان پیشنهاد داده‌ایم، یک سری از بناها که در معرض خطر هستند از جمله کهنه قلعه، ساختمان گمرک پره‌کنت، مسجد جامع دزک و ساختمان بهداشت محیط بناهایی هستند که احساس کردیم در معرض خطر هستند و پیشنهاد مرمت و بازسازی دادیم که اگر در دفتر فنی مورد تایید قرار گیرند اعتبار تخصیص خواهد یافت.

وی افزود: در خصوص میراث فرهنگی دو بنا داریم، ساختمان بهداشت محیط واقع در خیابان آزادی و دیگری ساختمان ۲۲ بهمن (مدرسه دهخدا) که در خیابان امام (ره) قرار دارد، این دو بنا که قدمت آنها به دوره پهلوی برمی‌گردد، در کارگروه اشتغال شهرستان مصوّب شد که برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی و سفره‌خانه‌های سنتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان ادامه داد: با یکی دو نفر از سرمایه‌گذاران مذاکرات و توافقات صورت‌گرفته تا قبل از آغاز نوروز ساختمان بهداشت محیط به بهره‌برداری رسد که یک بازارچه سنتی و یک سفره خانه سنتی خواهیم داشت.

ندرت زهی تصریح کرد: برای واگذاری ساختمان ۲۲ بهمن هم یک سرمایه‌گذار پای کار آمد اما با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت منصرف شد اما دو سرمایه‌گذار دیگر اعلام آمادگی کردند که با آنها در حال رایزنی جهت واگذاری هستیم زیرا درحال حاضر ساختمان ۲۲ بهمن وجهه خوبی ندارد و محل معتادین متجاهر شده است.

وی اذعان کرد: با توجه به اینکه در قسمت یگان حفاظت کمبود نیرو داریم و بالای ۲۰۰ اثر تاریخی با پراکندگی و فاصله از گشت تا نقطه صفر مرزی بم‌پشت د‌ر شهرستان وجود دارد نمی‌توانیم به صورت مستمر حفاظت را انجام دهیم.

این مقام مسئول در خصوص علت جمع‌آوری نرده‌ها و درب‌های ساختمان ۲۲ بهمن در خیابان امام(ره)، گفت: سارقین قسمتی از نرده‌های این ساختمان را ربودن بودند، با وجود نظارت مراقبان باز هم این سرقت صورت می‌گرفت به همین دلیل با آموزش و پرورش توافق کردیم که تمام نرده‌ها و درب‌ها را جمع آوری کنیم و تا زمانی‌که یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کند تمام نرده‌ها و دربها را دوباره تحویل خواهیم داد و به شهروندان اطمینان می‌دهیم که جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نیست.

ندرت‌زهی تصریح کرد: در زمینه صنایع دستی یک سری دوره‌های آموزش صنایع دستی با توجه به اینکه از سوی مقام معظم رهبری سال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده است، و سراوان را به سفال جهانی کلپورگان می‌شناسند ما در حاشیه شهر کلاس‌های آموزشی رایگان در زمینه سفال راه اندازی کرده‌ایم، که زنان و دختران سرپرست خانوار استقبال خوبی کردند که پس از پایان دوره به آنها گواهینامه میراث فرهنگی اعطا کردیم، که با این گواهینامه می‌توانند تسهیلات دولتی دریافت کنند، تسهیلات مشاغل خانگی با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یک سری تفاهم نامه‌ نیز با اداره زندان و کمیته امداد انجام شد که برای زندانیان و مددجویان دوره آموزشی برگزار شده است، اذعان کرد: در روستای کلپورگان ۱۰ کوره برقی به صنعتگران روستا با هدف روی‌آوردن به راه‌اندازی کارگاه های خانگی و افزایش تولید اهدا کردیم.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان بیان کرد: محوطه‌سازی و ساخت غرفه و سرویس بهداشتی در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان برای موزه زنده سفال کلپورگان قرار دارد که به زودی انجام می‌گیرد.

ندرت زهی ادامه داد: در حوزه گردشگری یکی از بزرگترین مشکلات نبود زیرساخت‌های گردشگری از جمله هتل در شهرستان سراوان که شهرستانی فرهنگی معرفی می‌شود است، با توافقی که با سرمایه‌گذاران صورت گرفت قرار شد که هتل صالح قدیم که در خیابان نبوت روبروی مسجد نور قرار دارد دوباره احیاء شودکه این نوید را به مردم شریف سراوان می‌دهیم که به زودی اولین هتل شهر سراوان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اذعان کرد: در زمینه بوم‌گردی در روستای کلپورگان با توجه به اینکه روستایی جهانی است اقامتگاه بوم گردی نداشته‌ایم اما حال خانم منفرد کارگاه سفالی راه‌اندازی کرده که در کنار آن بوم گردی نیز به بهره‌برداری رسانده و مجوز آن را نیز گرفته است.

ندرت زهی تصریح کرد: طبق صحبت‌هایی که با دهیار و شورای کلپورگان شده قرار بر این شده است که زمین جهت احداث سه اقامتگاه بوم کردی واگذار شود تا میراث فرهنگی بنا را احداث و تحویل دهیاری و شورای روستا دهد.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 27011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *