800
۰
رای الیوم بررسی کرد؛

دلیل لغو سفر نتانیاهو به روسیه چه بود؟

رای الیوم در گزارشی به بررسی دلیل لغو سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین پرداخت.
دلیل لغو سفر نتانیاهو به روسیه چه بود؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: اگر خبر‌هایی که در رسانه‌های مختلف اسرائیلی درباره لغو سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو که قرار بود امروز انجام شود، درست باشد و به نظر می‌رسد که درست است، باید به این علت بوده باشد که نشانه‌هایی درباره احتمال شکست این سفر وجود دارد و طرف روسی به خواسته‌های نتانیاهو برای باز بودن دستش در حمله جنگنده‌ها و موشک‌هایش به عمق سوریه بدون وجود مانع، پاسخ مثبت نداده است.
نویسنده این گزارش افزود: آنچه ما را به سمت این پیش‌بینی سوق می‌دهد چند عامل است؛ نخست اینکه نتانیاهو طی سه ماه گذشته «التماس» کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند. پوتین چند بار از پذیرش این ملاقات خودداری کرد. آخرین بار در نشست گروه بیست در آرژانتین بود. دوم بهانه‌هایی که در این زمینه مطرح شد این است که نتانیاهو سرگرم یکپارچه‌سازی احزاب راستگرای افراطی است که منطقی به نظر نمی‌رسد و فکر نمی‌کنیم اگر نتانیاهو بیست و چهار ساعت در اسرائیل حضور نداشته باشد و به مسکو سفر کند این مساله چندان تحت تاثیر قرار گیرد.
شاید برخی‌ها بگویند روز پنج شنبه آخرین مهلت برای ارائه فهرست تشکل‌های سیاسی و حزبی است که وارد انتخابات کنست در ماه آوریل خواهند شد، اما نتانیاهو می‌توانست این کار را یعنی «یکپارچه سازی» احزاب راستگرای افراطی را در شب چهارشنبه و صبح پنج شنبه انجام دهد. اینگونه منطقی به نظر می‌رسد.
بیشتر بخوانید: سفر نتانیاهو به روسیه لغو شد
باز می‌گردیم به علت واقعی لغو این سفر یا به تاخیر افتادن آن، که احتمال دارد علتش این باشد که روسیه با بازگذاشتن دست نتانیاهو و جنگنده‌هایش در سوریه موافقت نکرده است و به ارتش سوریه چراغ سبز داده است تا از موشک‌های پیشرفته «اس سیصد» برای مقابله با جنگنده‌ها و موشک‌های اسرائیلی استفاده کند. بُرد این موشک‌ها دستکم دویست و پنجاه کیلومتر است.
پوتین توانست پنجشنبه گذشته در نشست سوچی به تفاهمات راهبردی با متحدان تُرک و ایرانی دست یابد از جمله این تفاهمات احیای «توافق آدانا»، تعیین تکلیف نهایی منطقه ادلب، ترسیم ساختار کمیته قانون اساسی، راه حل سیاسی در سوریه، جلوگیری از تشکیل «دولت کوچک» در شرق فرات با حمایت آمریکا و احیای حاکمیت سوریه بر همه اراضی سوریه است. از این رو امکان ندارد پوتین همه این دستاورد‌ها را نادیده بگیرد و به جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر اجازه دهد مثل هفت سال گذشته سوریه را بمباران کنند.
نکته دیگری که در این زمینه نمی‌توان آن را نادیده گرفت همان است که سید حسن نصرالله، دبیرکل «حزب الله» در مصاحبه اخیرش با شبکه تلویزیونی المیادین مطرح کرد و بار‌ها نیز برخی مقامات بلندپایه ایرانی آن را تکرار کردند. وی در این مصاحبه تاکید کرد ایران و سوریه تصمیم گرفتند به هر حمله هوایی اسرائیل به اهداف سوری یا ایرانی در عمق سوریه پاسخ بدهند و شاید این پاسخ در قالب بمباران اهداف اسرائیلی باشد.
وزارت دفاع روسیه برای مطبوعات نیمه دولتی روسیه فاش کرد: آموزش ارتش سوریه و یگان‌های پدافند هوایی آن برای چگونگی بکارگیری موشک‌های «اس سیصد» به دست کارشناسان روسی در ماه مارس آینده تکمیل خواهد شد به همین دلیل نتانیاهو فورا خواستار سفر به روسیه قبل از این تاریخ شد.
لغو این سفر یا به تاخیر افتادن آن شاید نتانیاهو را مجبور کند همه جوانب احتیاط را در نظر گیرد و به حمله تحریک آمیز در جبهه شمالی -سوریه و لبنان- یا جبهه جنوبی -نوار غزه- اقدام نکند تا از بازتاب منفی آن بر انتخابات پارلمانی در اسرائیل جلوگیری کند مگر اینکه بخواهد اوضاع را به هم بزند واین انتخابات را نادیده بگیرد آن هم به این علت که احساس می‌کند پیروزیش در انتخابات محال است یا اینکه زمان اجرایی شدن تصمیم دادستان اسرائیل برای محاکمه وی به اتهام فساد نزدیک شده است و تا چند روز یا چند هفته دیگر انجام شود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 13623
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *