800
۰
پروژه پر حاشیه شهرداری کنارک در ساحل؛

پیشگیری از سونامی یا تخریب محیط‌زیست!

در حالی پروژه‌ای به نام دیوار ساحلی توسط شهرداری کنارک از سال ۹۷ آغاز شده که با اما ‏و اگرهای فراوانی روبرو بوده و در توقف کامل به سر می‌برد. ‏
پیشگیری از سونامی یا تخریب محیط‌زیست!
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، ساخت دیواره ساحلی به طول ۳ هزار متر و عرض حدود ۸۰ متر در ‏ساحل شهر بندری کنارک از سال ۱۳۹۷ توسط شهرداری این شهرستان آغاز شد، دیواری ‏که نه در خط ساحلی و پس از حفظ حریم ۶۰ متری دریا که درست در پهنه جزرومدی و با ‏تعدی حدود ۹۰ متری به بستر دریا اتفاق افتاد و با خاکریزی پر شد.‏

این اقدام از همان اول با اعتراض مسئولان محیط‌زیست و منابع طبیعی شهرستان و استان و حمایت سرسختانه فرماندار کنارک روبه‌رو شده و چندین مرتبه توسط دستگاه‌های مربوطه به‌مثل گارد ساحلی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان متوقف شد.
 
اسفندماه سال ۱۴۰۰، شهردار وقت کنارک در جواب اعتراض مردمی به رعایت‌نکردن حریم ۶۰ متری این ساحل و تخریب زیست‌محیطی در منطقه گفته بود: «شهرداری طبق مصوبه کمیته ساماندهی سواحل که در سال ۹۷ به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان به تصویب رسیده، در حال مأموریت است». 

ساخت این دیوار ساحلی یا همان دیوار حفاظتی اما و اگرهایی دارد به طور نمونه کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که ساخت این دیواره، آسیب جبران‌ناپذیری را به اکوسیستم دریایی کنارک وارد می‌کند و هیچ یک از ادعاهای مطرح‌شده برای ساخت دیواره، دلیل خوبی برای تخریب زیست‌بوم دریایی کنارک نیستند، یا اینکه 
یکی از شهروندان گلایه مند کنارکی: احداث این پروژه، ضمن نابودی ساحل زیبای منطقه عملاً فعالیت‌های گردشگری و صیادی که اشغال تعداد قابل‌توجهی از مردم را ایجاد می‌کرده را مختل کرده است.
جمعی از مردم، صیادان هم گلایه‌هایی مبنی برهم‌زدن زیبایی چهره ساحل، ایجاد مانعی برای کسب  و کار صیادان، رعایت‌نکردن حریم ۶۰ متری ساحل و تخریب زیست‌محیطی، دارند.
 
نابودی معیشت صیادان در صورت تکمیل دیوار حفاظتی

عبدالخلیل باور یکی از شهروندان گلایه مند کنارکی، در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ناراحتی اکثر صیادان برای احداث این پروژه گفت: خاک‌ریزی در داخل دریا و خشک‌کردن ساحل کنارک، موجب دفن شدن تمامی موجودات بسترزی و نابودی اکوسیستم و زیستگاهی ارزشمند ساحلی در این منطقه می‌شود.
 

 
وی افزود: مراجعات و مکاتبات بسیاری از سوی مردم محلی به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این خصوص انجام شده و مردم محلی از این اقدام شهرداری کاملا ناراضی هستند.

باور گفت: این اقدام شهرداری، باهدف آزادسازی اراضی جدید و ساخت‌وسازهای گردشگری صورت‌گرفته اما احداث این پروژه، ضمن نابودی ساحل زیبای منطقه عملاً فعالیت‌های گردشگری و صیادی که اشغال تعداد قابل‌توجهی از مردم را ایجاد می‌کرده را مختل کرده است.
 
دیوار حفاظتی طرحی پدافندی برای شهر در برابر حوادث دریایی است

 درویش بلوچ نیا، شهردار سابق کنارک در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به برگزاری کمیته ساماندهی سواحل جنوب استان در سال ۹۷ به ریاست استاندار وقت سیستان و بلوچستان و اجرای مأموریت این شهرداری طبق مصوبه تصویب شده، بیان کرد: پس از بارندگی‌های ۳۳۰ میلی‌متری سال گذشته و تشکیل ستاد مدیریت بحران در منطقه، مقرر شد پروژه دیوار حفاظتی ساحلی که یکی از مطالبات قدیمی شهروندان کنارکی بود، خیلی سریع‌، انجام شود تا در صورت تکرار بحران و همچنین توفان‌های حاره‌ای، اگر دریا دچار 
شهردار سابق کنارک: سازمان شیلات، به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی قایق‌های صیادی در این طرح بوده است، چنانچه این ضرورت به‌عنوان پیش‌نیاز و مرحله پیش از اجرای پروژه توسط آن اداره انجام می‌شد، قطعاً گلایه برخی از صیادان و مشکلات و معضلات به وجود آمده را شاهد نبودیم.
سونامی شود، شهر و ساکنان آن دچار تهدید و خطری نشوند.

وی با بیان اینکه ایجاد دیوار حفاظتی، یکی از مصوبات ستاد پیشگیری از جرائم و قاچاق مواد مخدر شهرستان است، افزود: کاهش قاچاق‌های دریایی یکی از اهداف اجرای این دیوار است.

شهردار اسبق کنارک با اشاره به اینکه این طرح، طرحی پدافندی برای شهر در برابر حوادث دریایی است، ادامه داد: تقویت صنعت گردشگری، ساماندهی قایق‌ها و ادوات صیادی دپو شده در ساحل نیز از مزیت‌های ساخت این دیوار است.

 بلوچ نیا با بیان اینکه سازمان شیلات، به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی قایق‌های صیادی در این طرح بوده است، تأکید کرد: چنانچه این ضرورت به‌عنوان پیش‌نیاز و مرحله پیش از اجرای پروژه توسط آن اداره انجام می‌شد، قطعاً گلایه برخی از صیادان و مشکلات و معضلات به وجود آمده را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه برخی میزان مقاومت این دیوار را کافی ندانسته و عنوان کرده بودند که در این پروژه مصالح خوبی استفاده نمی‌شود و در مقابل طوفان دوام نخواهد آورد، گفت: مدتی قبل، خاک و مصالح استفاده شده در این دیوار توسط آزمایشگاه‌های پیشرفته مورد آزمايش قرار گرفته و نتیجه آن نیز مثبت و خوب بوده است.
 

 
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طبق قانون مصوب ۲۵ مرداد سال ۱۳۴۵ خورشیدی حریم دریا، ۶۰ متر از آخرین نقطه مد دریا تعیین شده ‏كه هرگونه ساخت‌وسازی در آن محدوده ممنوع است، حال اجرای این طرح از یک سو دهن‌کجی به قانون ‏و محیط‌زیست و از سوی دیگر قطع‌کننده ارتباط نهادهایی به‌مثل دانشگاه دریانوردی با ساحل شده که فلسفه اساسی راه‌اندازی این دانشگاه وجود ساحل و دریای اقیانوسی است.‏
 
اجرای پروژه دیوار حفاظتی متوقف شده است

الهام آبتین، رئیس اداره محیط‌زیست کنارک هم در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از عدم دریافت مجوز از حفاظت محیط‌زیست برای اجرای این پروژه، تأکید کرد: قبل از اجرای 
رئیس اداره محیط‌زیست کنارک: اجرای پروژه دیوار حفاظتی مدتی است که به علت کار کارشناسی برای جلوگیری از هرگونه آسیب به محیط‌زیست و همچنین کسب‌وکار صیادان متوقف شده است.
پروژه‌هایی در مناطقی به‌مثل جنگل‌ها، سواحل و غیره که در حوزه پوشش اداره حفاظت محیط‌زیست، است نیازمند اخذ مجوز محیط‌زیست است، اظهار کرد: همیشه باید قبل از اجرای هر پروژه، تأییدیه‌های لازم برای انجام کار کارشناسی از نهادهای مربوطه، اخذ شود.

وی افزود: هرگونه استحصال اراضی دریا برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، منوط به رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون زیربنایی دولت و سایر ارگان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

آبتین با بیان اینکه اجرای پروژه دیوار حفاظتی کنارک مدتی هست که متوقف شده است، تصریح کرد: انجام مطالعات علمی دقیق و کار کارشناسی برای جلوگیری از هرگونه آسیب به محیط‌زیست و همچنین کسب‌وکار صیادان در حال بررسی است.

پیش‌تر از این نیز در چهارم آذرماه ۱۴۰۱ طالبی متین، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست  با بیان اینکه پروژه به‌صورت موقت، متوقف شده است، گفته بود که انتظار داشتیم دستور توقف زودتر از این صادر می‌شد و نه زمانی که ساخت دیواره بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، درهرصورت این دیواره باید تخریب شود و امیدواریم که دستگاه‌های نظارتی در این موضوع ورود جدی و مؤثر داشته و در این امر به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنند.

 لینک‌های مرتبط:
 
دور زدن قانون به چه پشتوانه ای!/ قطع ارتباط دانشگاه دریانوردی با دریا دستاورد اقدام عجولانه شهردار چابهار
 
مرگ سفید مرجان‌ها ‏دستاورد ساخت و ساز در نوار ساحلی/ طرحی که اعتبار جهانی دانشگاه دریانوردی چابهار را زیرسوال می‌برد+فیلم

انتهای خبر/ خ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 26319
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *