800
۰
مدیرکل پست سیستان و بلوچستان:

کمبود فضا و نیروی انسانی مهم‌ترین مشکلات پست سیستان و بلوچستان است

مدیرکل پست سیستان و بلوچستان گفت: کمبود نیروی انسانی و عدم فضای کافی از مهم‌ترین مشکلات اساسی پست سیستان و بلوچستان است.
کمبود فضا و نیروی انسانی مهم‌ترین مشکلات پست سیستان و بلوچستان است
به گزارش شستون؛ هدایت‌الله کرد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار‌های خورد در سطح کشور وظیفه پست است و هیچ گروه دیگری حق دخالت ندارد و باید مجوز از اداره پست داشته باشد؛ چراکه از نظر قانونی این کار به پست واگذار شده و برابر قانون اساس‌نامه پست خصوصاً قانونی که سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد به‌عنوان شرکت ملی پست فعالیت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: پس از همه‌گیری ویروس کرونا پست به‌عنوان یکی از دستگاه‌های خدمات‌رسان تعریف شد و جزء خدمات ضروری مردم و گروه یک معرفی و باید همیشه فعال باشد و پست مشمول دورکاری و تعطیلات رسمی نمی‌شد و تمام پرسنل پست در آن ایام سرکار بودند.

مدیرکل پست استان ادامه داد: همکاران ما در پست در ایام کرونا در سه شیفت کاری در حال خدمت‌رسانی به مردم بودند و در آن زمان خرید‌های مردم درواقع در قالب حمل‌ونقل خورد بود و تمام این خرید‌ها از طریق پست توزیع می‌شد و با یک ترافیک دور از انتظاری که برای افق ۱۰ساله آینده استان پیش‌بینی شده بود مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: این امر پست استان را دچار چالش اساسی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و همه امکانات کرد و تا قبل از زمان کرونا تقریباً ۸۰ درصد مرسولات پاکت و ۲۰ درصد بسته بودند؛ اما در زمان شیوع این بیماری کاملاً برعکس شد و ۸۰ درصد بسته‌ها و ۲۰ درصد پاکت شد.

وی با اشاره به اینکه اساسی‌ترین مشکل پست در حال حاضر عدم فضای کافی است، اذعان کرد: با شرایط جدید درواقع پست در بحث نیروی انسانی و کمبود فضا غافلگیر شد و البته این مشکل کمبود فضا نه‌تنها در استان ما بلکه در کل کشور با آن مواجه هستند.

کرد ادامه داد: در سه سال اخیر نه‌تنها با ترافیک مرسولات بلکه با حجم و وزن مرسولات هم با مشکل مواجه شدیم و کار در پست به‌صورت فیزیکی باید انجام شود و به نیروی کار انسانی و جوان نیازمند است و در یک شرایط استاندارد فرد که از ۲۰ سال سنوات خدمت می‌گذرد مستعد بیماری‌هایی مثل قلبی و عروقی، دیسک کمر و گردن درد می‌شود.

وی گفت: پس از شیوع بیماری کرونا با افزایش حجم و وزن مرسولات و ترافیک بالای بسته‌ها مواجه شدیم و نه‌تنها نیروی انسانی به این مجموعه افزوده نشده است؛ بلکه کاهش هم داشته‌ایم و شرکت ملی پست در حال حاضر باتوجه‌به سیاست‌های موجود امکان جذب جدید را ندارد و خدمات‌رسانی به مردم را به بخش‌های خصوصی واگذار کرده است.

مدیرکل پست سیستان و بلوچستان با اشاره به تجهیزات موجود در استان تشریح کرد: تمامی تجهیزات باتوجه‌به حجم کاری در زمان قبل از کرونا بوده و باتوجه‌به تغییر شرایط جدید تجهیزات هم باید به‌روز شود و تجهیزات جدید مانند قفسه‌های ترولی تهیه و وارد شبکه پستی شد.

وی با اشاره به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در یک کامیون ممکن است چندین هزار پاکت گذاشته شود، اما برای بسته‌های پستی بیش از ۶۰۰ بسته در این فضا بیشتر جا نمی‌گیرد و برای این حجم‌افزایش یافته به تعداد بیشتری کامیون نیاز است.

وی تشریح کرد: برای حل این مشکل برای اولین‌بار در سیستان و بلوچستان حمل‌ونقل با قطار را از سال ۱۳۹۹ شروع کردیم و در کنار خطوط جاده‌ای به بیرجند و کرمان است و علاوه بر این دو خط که ظرفیت کاملِ دارد برای حمل‌ونقل مرسولات پستی روزانه بین ۴ تا ۶ کامیون فوق‌العاده از تهران به زاهدان در حال تردد هستند.

کرد با اشاره به افزایش ترافیک مرسولات وارده و صادره به استان در ماه اسفند اذعان کرد: ترافیک مرسولات نسبت به قبل ۵/۱ تا ۲ برابر شده است و باتوجه‌به افزایش بسته‌ها با کمبود شدید فضا و نیروی انسانی مواجه هستیم که به دلیل کمبود نیروی کار از ظرفیت نامه‌رسان‌ها بهره بردیم.

وی گفت: باتوجه‌به این حجم بسته‌ها مجبور به جابه‌جایی باجه‌ها و دیوار‌ها بودیم و همچنین در شهرک صنعتی زاهدان با اجاره‌کردن یک سوله بخشی از تجزیه و مبادلات زاهدان به این مکان انتقال داده شد تا مشکلات بحث فضا حل شود.

وی با اشاره به تعداد نیروی انسانی در اداره پست افزود: در سال ۱۳۹۳، ۲۷۴ نفر کارمند رسمی، قراردادی و پیمانی در کل استان مشغول کار بودند؛ اما در حال حاضر ۱۹۹ نفر هستند و تقریباً ۷۵ نفر از کارکنان در طول این مدت همکاری نمی‌کنند، تعداد افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای اگر درگذشته ۲ نفر بودند در حال حاضر ۱۲ نفر هستند.

مدیرکل پست استان بیان کرد: تعداد شهرستان‌های تحت پوشش در سال ۹۳، ۱۹ شهرستان بوده؛ اما در حال حاضر ۲۶ شهرستان فعال داریم و باتوجه‌به اینکه تعداد نیروی انسانی کاهش پیدا کرده و از طرفی شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده، ما با کمبود شدید نیروی انسانی در شهرستان‌ها مواجه هستیم و نیرو‌ها باید از افراد موجود تأمین شود.

وی ادامه داد: ترافیک وارده در سال ۱۳۹۸ در استان ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار مرسوله بوده؛ اما در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار مرسوله وارد استان شده و حدود ۹ درصد افزایش‌یافته است.

کرد افزود: مرسولات وارده نسبت سال ۹۹ به ۹۸، ۱۹ درصد و سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹، ۲۴ درصد و سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۹ درصد افزایش و سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۶۱ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: خرید‌های اینترنتی یا همان تجارت الکترونیک که یکی از شاخص‌های بین‌المللی بحث تجارت الکترونیک است و یکی از شاخص‌های توسعه‌ای کشور محسوب می‌شود در حال حاضر سیستان و بلوچستان در رتبه اول کشور قرار دارد.

مدیرکل پست استان گفت: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲ هزار مرسوله مردم به‌صورت اینترنتی خریداری کردند و در سال ۱۴۰۱ ۸۰ هزار مرسوله بوده است و در بحث درآمدی در سال ۱۳۹۸، ۱۱ میلیارد و در سال ۱۴۰۱، ۳۳ میلیارد بوده و در بحث هزینه‌ها فقط ۴۱ درصد پوشش داده می‌شود و مابقی زیان است، چراکه از سال ۱۳۹۶ نرخ‌های پست تغییری نکرده است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcba9b85rhbsfp.uiur.html
 
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 26390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *