800
۰
ماهِ بارش رحمت الهی؛

ماه رجب نقطه عطف عبودیت و خودسازی است

ماه رجب ماه بارش رحمت الهی و فرصت ارزشمندی برای خودسازی انسان و بندگی خداوند متعال است.
ماه رجب نقطه عطف عبودیت و خودسازی است
 به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از «عصرهامون»، ماه رجب یا رجب‌المرجب هفتمین ماه قمری و از ماه‌های حرام است که به ماه بارش رحمت الهی مشهور است، در اهمیت این ماه همین بس که خداوند فرموده است: «من ماه رجب را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هرکس به آن چنگ زند، به من می‌رسد.
 
 پیامبر اکرم (ص) در مورد فضایل ماه رجب فرمودند «رجب ماه بارش رحمت الهی است، خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرومی‌ریزد و در بهشت قصری است که جزء روزه‌داران ماه رجب وارد آن نمی‌شوند» همچنین امام موسی کاظم (ع) می‌فرمایند «رجب ماه بزرگی است که خداوند پاداش نیکی‌ها را در آن دوچندان و گناهان را پاک می‌کند».
 
 از روایات متعددی که درباره روزه‌های ماه رجب حتی یک روز از آن وارد شده است، اهمیت فوق‌العاده این ماه و عبادت و خودسازی در آن کاملاً روشن می‌شود.
 
 اوج اعمال ماه رجب توبه و استغفار است و انسان‌ها باید به درگاه خداوند متعال استغفار کنند و خود را از سنگینی بار گناهان سبک کنند تا بتوانند با توشه بیشتری به جلو قدم بردارند.
 
 ماه رجب ماه آمادگی برای حضور در ماه مهمانی خداوند است، برای استفاده بیشتر از فضیلت‌های سرشار ماه رجب برنامه‌هایی از سوی بزرگان و پیشوایان دین اسلام بیان شده است که انجام آن‌ها در این ماه موردتوجه و سفارش است.
 
 هر کسی که حرمت این ماه را نگه‌دارد و حق آن را ادا کند در روز قیامت با ندای الرجبیون از عرش الهی مورد خطاب قرار می‌گیرد و با همراهی هزاران ملک و نورانیت خاص وارد بهشت می‌شود.
 
 اعمالی که در این ماه به آن سفارش شده است توبه و استغفار است

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد محمودی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با تبریک ایام ماه رجب با بیان اینکه ماه رجب ماه خودسازی، اعتکاف و نزدیکی به خداوند است، بیان کرد: این ماه یکی از ماه‌های پرفضیلتی است که توجه به اعمال آن در روایت‌ها بسیار تأکید شده است.
 
 وی با اشاره به اینکه یکی از اعمالی که در این ماه به آن سفارش شده است توبه و استغفار است، افزود: اعمال ماه رجب به دو صورت است که یک بخش از اعمال مشترک بین همه روزهاست و می‌توان در طول ماه آن را انجام داد و از ثواب آن بهره‌مند شد؛ ولی برخی از اعمال مخصوص شب‌های خاصی از این ماه شریف است که باید در همان وقت انجام شود.
 
 این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه کیفیت و فضیلت این ماه پرخیروبرکت به‌صورت کامل در کتاب مفاتیح بیان شده است، اظهار کرد: در روایت‌ها و احادیث بیان شده است که نهری در بهشت برین جاری است که آبش از شیر سفیدتر و مزه‌اش از عسل شیرین‌تر است و هر کس فقط یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد از آن خواهد نوشید و نام این نهر «رجب» است.
 
 محمودی با اشاره به مناسبت‌های پرخیروبرکت این ماه تصریح کرد: ولادت امام محمدباقر (ع) در اولین روز از این ماه، ولادت باسعادت امام علی (ع) در ۱۳ رجب و بعثت نبی مکرم اسلام (ص) در ۲۷ ماه رجب از جمله مناسبت‌های بافضیلت، مبارک و مهم در این ماه به شمار می‌روند.
 
 این کارشناس امور دینی همچنین با بیان اینکه اولین شب جمعه ماه رجب شب آرزوها یا لیلةالرغائب نامیده شده است، اظهار کرد: در روایتی از رسول خدا (ص) اعمالی برای آن شب به این کیفیت بیان شد که روز پنج‌شنبه اول ماه را روزه‌بگیرید؛ و به‌محض رسیدن شب جمعه، میان نماز مغرب و عشا ۱۲ رکعت نماز بگذارید، برای بیان کامل کیفیت این نماز و اعمال اولین شب جمعه ماه رجب افراد به مفاتیح رجوع کنند.

 وی با اشاره به اینکه در فضیلت ماه رجب همین بس که ایامی را در این ماه با عنوان ایام البیض یا اعتکاف نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه افراد برای عبادت و بندگی خداوند متعال در مساجد معتکف و به عبادت و انجام اعمال خاص این ایام مشغول می‌شوند که این ایام از بهترین فرصت‌هایی است که خداوند به بندگان خود عطا فرموده است.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه رجب ماه عظیمی است که خداوند اعمال نیک را در آن چندبرابر کرده و گناهان را می‌بخشد، گفت: ماه رجب مقدمه‌ای برای ماه شعبان و رمضان است، در این ماه اذکار و دعاهایی نقل شده است که خواندن سوره توحید، ذکر شریف «لااله‌الاالله»، استغفار، صدقه دادن و روزه‌گرفتن بخشی از آنها به شمار می‌رود.

 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcauin6e49nim1.k5k4.html
 
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 27156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *