800
۰

حل معضلات اجتماعی فضای مجازی با استفاده از راهکارهای اجتماعی

سرهنگ حمیدی فر گفت: پدیده‌های اجتماعی را می‌توانیم با راهکارهای اجتماعی حل و فصل کنیم و با شناخت علت وقوع این پدیده‌ها، به پاکسازی اجتماعی بپردازیم.
حل معضلات اجتماعی فضای مجازی با استفاده از راهکارهای اجتماعی
به گزارش شستون؛ سرهنگ علیرضا حمیدی فر مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا در گفتگو  باشگاه خبرنگاران جوان، در حاشیه پنجمین همایش ملی روانشناسان اجتماعی با مشارکت نیروی انتظامی، سازمان نظام روانشناسی، دانشگاه پیام نور و غیره اظهار کرد: مهارت‌های اجتماعی پلی بین مردم، پلیس و جامعه محسوب می‌شوند، لذا لازم است در همایش‌های علمی که با پدیده‌های اجتماعی در ارتباط هستند، شرکت کنیم.
وی افزود: آخرین یافته‌های مقالات ارائه کنندگان در این همایش‌ها مورد بررسی و ارزیابی متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد. بنابراین همایش‌های علمی با هدف شناخت و بررسی علت آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شوند.
 مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با بیان اینکه عنوان این همایش آسیب‌های نو در پدیده‌های اجتماعی است، گفت: نیروی انتظامی به منظور بهره‌مندی از آخرین نتایج و یافته‌های مربوط به انواع آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی مانند اعتیاد به اینترنت و موبایل، کلاهبرداری‌، خیانت و اغفال در این فضا، در این همایش‌ها مشارکت می‌کند.
سرهنگ حمیدی فر با بیان اینکه آسیب‌های مربوط به فضای مجازی با مسائل اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی در ارتباط هستند، تصریح کرد: اعتقاد داریم که می‌توانیم پدیده‌های اجتماعی را با راهکارهای اجتماعی حل و فصل کنیم و با شناخت علت وقوع این پدیده‌ها، به پاکسازی اجتماعی بپردازیم.
وی افزود: تمامی دانشگاه‌ها و نهادهایی که در حوزه علوم انسانی به ویژه روانشناسی، مطالعات اجتماعی و پژوهشگاهی فعالیت دارند، برای برخورد با آسیب‌های فضای مجازی و حقیقی باید با یکدیگر همکاری‌های لازم را انجام دهند.
سرهنگ حمیدی فر در پاسخ به این سوال که اعتیاد به اینترنت در ایران چگونه است و همچنین به چه میزان استفاده از اینترنت اعتیاد گفته می‌شود؟ گفت: بر اساس یافته‌های علمی منابع خارجی و داخلی، معمولا افرادی که بیش از 4 یا 5 ساعت در روز در فضای مجازی فعالیت دارند، به ویژه دانش آموزان به نوعی اعتیاد به اینترنت و موبایل دارند و دچار بی خوابی‌های شبانه و افت تحصیلی می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که شیوع اعتیاد به اینترنت در ایران به چه میزان است؟ بیان کرد: آمار دقیق از آن نداریم، اما آنچه از شواهد بر می‌آید، اعتیاد به اینترنت در جامعه در حال افزایش است.
سرهنگ حمیدی فر در پاسخ به این سوال که تعداد مراکز مشاوره و مددکاری مربوط به ناجا چقدر است؟ گفت: ۴۴ مرکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در سطح کشور و 10 مرکز نیز در سطح استان تهران داریم و در بیش از ۷۵۰ کلانتری، دایره مددکاری اجتماعی وجود دارد.
وی افزود: این مراکز مددکاری اجتماعی و مشاوره با برخورداری از متخصصان و کارشناسان روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی ارائه خدمت می‌کنند و در زمینه های مختلف خانوادگی و اجتماعی فعالیت دارند.
سرهنگ حمیدی فر تصریح کرد: پرونده افرادی که با اختلاافات خانوادگی وارد کلانتری‌ها می‌شوند، قبل از اقدامات قضایی به دایره مددکاری منتقل می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چه پرونده‌هایی بیشتر به مرکز مددکاری اجتماعی ناجا منتقل می‌شوند؟ گفت: پرونده اختلافات و نزاع‌های خانوادگی و اجتماعی و مواردی که با مددکاری اجتماعی می‌توان آن‌ها را حل کرد، به مرکز مددکاری اجتماعی ناجا منتقل می‌شوند.
سرهنگ حمیدی فر افزود: از ۴۰۰ هزار پرونده‌ای که به حوزه‌ مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا منتقل می‌شوند، حدود ۷۰ درصد به صلح و سازش منجر شده است.
سرهنگ حمیدی فر گفت: با توجه به آسیب‌های فضای مجازی و اینترنت،  باید خانواده‌ها سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند تا بتوانند از فرصت‌های این فضا استفاده و از تهدید‌های آن نیز پیشگیری کنند. معمولا نوجوانان به دلیل فقدان اطلاعات لازم برای استفاده از اینترنت، نمی‌توانند از فرصت‌های این فضا استفاده کنند و در معرض تهدیدهای این فضا قرار می‌گیرند.
وی افزود: باید خانواده‌ها با فرزندان نوجوان خود ارتباط گفتاری بیشتری برقرار کنند تا نوجوانان بتوانند از فرصت‌های مناسب در این فضاها استفاده کنند.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 13614
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *