800
۰
شهردار ایرانشهر؛

المان شهر ملی سوزن دوزی طراحی می شود/هنر صنایع دستی پشت غبار بی‌مهری

سعید دیده ور از طراحی المان شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر خبر داد.
المان شهر ملی سوزن دوزی طراحی می شود/هنر صنایع دستی پشت غبار بی‌مهری
به گزارش شستون؛ سعید دیده ور، شهردار ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت: در سیستان و بلوچستان صنایع دستی مانند سوزن دوزی، قالی‌‏بافی، خورجین‏بافی، سوزن بافی، سكه و دكمه دوزی، پریوار دوزی، سیاه دوزی، ساخت ظروف سفالین و زینت‏آلات جواهرسازی بین خانواده‏ ها معمول است.
وی افزود: تهیه پارچه های دست بافت از كرک و پشم شتر یكی از رشته‏های قابل توسعه صنایع دستی استان است كه به علت فراوانی مواد اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: پارچه‏های مزبور می‏تواند بازار مناسبی در داخل و خارج كشور داشته باشد و  اما در حوزه جنوب نیمی از بانوان با هنر سوزن دوزی آشنا و مشغول به کار هستند.
وی اضافه کرد: ما میراث دار یک تمدن و فرهنگ غنی هستیم که نمونه آن همین آثار باستانی به جا مانده از جمله قلعه ناصریه ایرانشهر است و هنر دست زنان این سرزمین که بر تار و پود پارچه نقش می زنند.

دیده ور خاطرنشان کرد: این صنابع دستی ها  امروزه به یک برند جهانی تبدیل شده و منبع درآمدی برای بانوان است.
شهردار ایرانشهر بیان کرد: هم اکنون شهرداری با همکاری ستاد بازآفرینی مشغول اجرای پیاده رو سازی قلعه ناصریه هستند و در خصوص نورپردازی قلعه با چندین شرکت دانش بنیان وارد مذاکره شدیم.

دبیر شهر ملی سوزن دوزی گفت: طرح المان سوزن دوزی توسط کارگروه یک شرکت دانش بنیان در حال آماده سازی است که پس از تایید نهایی نصب خواهد شد و در صورت موافقت اداره کل میراث جهت واگذاری قلعه به شهرداری پس از مطالعات می توانیم فضای مناسبی را در دید شهروندان و گردشگران قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در صورت همکاری ادارات این شهرداری آمادگی دارد اولین جشنواره شهر ملی سوزن دوزی را برگزار کند.
وی گفت: امروز صنعتگران ما دچار بی مهری قرار گرفتند به طوری که هنر دست آن ها توسط دلالان با مبلغ اندک خریداری و با قیمت گزاف به فروش می‌رسد.

دیده ور بیان کرد:  همچنین دوخت های کامپیوتری موجود در بازار به هنر دست بانوان لطمه وارد کرده است.
انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdcgw79quak9t34.rpra.html
 
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 25564
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *