800
۰
خطبه های نماز جمعه سراوان

امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است/رسانه های تروریستی، شیطان زمان

بهترین راه شناخت معروف و منکر، مراجعه به شرع مقدّس و عقل سلیم است. بر این اساس هر چیزی را كه شارع مقدس به آن دستور داد و مردم را به انجام آن ترغیب نمود، آن چیز« معروف» و هرگاه شارع مقدّس، از چیزی نهی كرد و مردم را از انجام آن سرزنش کرد، آن چیز منكر است.
امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است/رسانه های تروریستی، شیطان زمان
به گزارش شستون؛ حجت الاسلام و المسلمین مختار سابکی امام جمعه موقت شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه این هفته در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: یکی از احکام فروع دین برای مسلمانان، امر به معروف و نهی از منکر است. این امر مانند نماز، روزه و زکات از ضروریّات دین است. امر به معروف و نهی از منکر یعنی وا داشتن مردم به کار واجب و مستحب، و باز داشتن آنها از انجام کارهای حرام و مکروه در احکام دین می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سابکی افزود: بهترین راه شناخت معروف و منکر، مراجعه به شرع مقدّس و عقل سلیم است. بر این اساس هر چیزی را كه شارع مقدس به آن دستور داد و مردم را به انجام آن ترغیب نمود، آن چیز« معروف» و هرگاه شارع مقدّس، از چیزی نهی كرد و مردم را از انجام آن سرزنش کرد، آن چیز منكر است.

امام جمعه موقت سراوان ادامه داد: هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و زدوده شدن منکر است. برای رسیدن به این هدف باید به دنبال بهترین و مؤثرترین راهکارها و شیوه های عملی بود. موارد زیر برای نیل به این هدف توصیه می شود: 1- روش عملی: اولین و مؤثرترین روش در امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ عملی است. یکی از عوامل مهم در موفقیت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) برای ترویج و گسترش مکتب استفاده از این روش بود. پیامبر اکرم(ص) در بسیاری از امور مانند ساخت مسجد، حفر خندق، برنامه های فرهنگی و اجتماعی و و غیره قبل از تشویق دیگران خود پیشقدم می شد. 2- احترام به شخصیت افراد: اصل دوم که در تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در خور توجه است، احترام به شخصیت افراد می باشد. مرتکبان منکر تا وقتی که متجاهر به گناه نشده اند، و به طور آشکار خود را نیالوده اند محترمند و نباید به هتک حرمت آنها پرداخت. 3- ارشاد تدریجی: اغلب بسیاری از افراد انتظار دارند کسانی که در گرداب منکرات غوطه ور هستند را به یکباره از گرداب خارج کرده و مسلمان ایده آلی بسازند. اما باید توجه داشت که تربیت، روشی تدریجی است و فضایل یا رذایل اخلاقی به طور یک مرتبه در انسان ایجاد نمی شوند. از سوی دیگر نزول قرآن نیز تدریجی بوده است چرا که قرآن کتابی برای تربیت و هدایت انسانبه سوی کمال است. 
4- ایجاد فضای امر و نهی: محیط در تربیت و پرورش فضایل و رذایل نقش اساسی دارد. رسالت انبیا نیز مبتنی بر این اصل بود که محیط را به گونه ای آماده سازند تا خود مردم عدالت را بر پادارند. 5- تشویق به ارزش ها: تشویق به ارزش و خوبی یکی از امتیازات مکاتب الهی است. پیامبر اکرم(ص) از عامل تشویق در جهت پیشبرد اهداف استفاده های زیادی می کرد. برای کسانی که دو رکعت نماز برای خدا می خواندند جایزه تعیین می کرد.

خطیب نماز جمعه خاطر نشان کرد: در طول تاریخ اگر بررسی کنبم حق و باطل همیشه وجود داشته، اما امروز اوج درگیری حق و باطل است.
پرچم جمهوری اسلامی همیشه نشان داده که طرفدار و حامی حق است و از باطل به دور است، اما کشور های آمریکا و انگلیس و اسرائیل و غیره کاملا واضح و مشهود است که چطور بر باطل اسرار دارند و از آن حمایت می کنند و به هر طریق و روشی دست برده اند تا پرچم جمهوری اسلامی را زمین بزنند، ما باید آگاه باشیم که دشمن امروز مانند شیطان قصد فریب مسلمانان را دارد. همانگونه که شیطان حضرت آدم را فریب داد.

وی ادامه داد: توطئه های زیادی در رسانه ها و فضای مجازی صورت گرفته تا مسلمانان را فریب بدهند، تبلیغات دروغ دشمن در رسانه ها و فضای مجازی بسیار زیاد است برای مثال: تعداد افرادی که اغتشاشگر هستند و خود را معترض می نامند بسیار کم و ناچیز هستند، اما دشمن با بزرگنمایی و صحنه سازی های دروغ آن ها را جلوه سازی میکند و به نمایش میگذارد

سابکی تصریح کرد: متاسفانه بعضی از افراد که تریبون در اختیار دارند، امروز همراه با دشمن شده اند و در پازل انها بازی می کنند. فراموش کرده اند که در کنار همین نظام و انقلاب به جایگاهی رسیده اند و الان ضدنظام صحبت می کنند و مردم را علیه نظام تحریک می کنند. عده ای هم سکوت کرده اند و حق و باطل را برای مردم روشن نمی کنند، این یک تکلیف است. باید بصیرت افزایی و روشنگری و تبیین شود و نگذاریم تاریخ دوباره تکرار شود، باید توجه و دقت کنیم دشمن ما شبانه روز مشغول کار علیه اسلام است لذا این یک واجب عینی است که ما هم برای مقابله با این توطئه ها و دسیسه ها کار کنیم و تبیین و روشنگری کنیم.

وی افزود: حادثه ای تروریستی در استان خوزستان داشتیم و ما این جنایت را به شدت محکوم می کنیم و بی شک با عاملان این جنایتها برخورد خواهد شد

وی در پایان ضمن گرامیداشت و تبریک هفته بسیج گفت: امروز هرجا تفکر بسیجی بوده پیشرفت هم بوده و لازم است این روحیه و تفکر را بیش از پیش تقوت نموده و بر آن استوار باشیم

انتهای پیام/
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 25931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *