800
۰

التهابی زیر پوستی که گره کوری برای سلامتی شما می‌شود

اریتم گرهی از بیماری‌های التهابی است که در آن با التهاب سلول‌های چربی زیر پوست گره‌هایی دردناک روی پا ظاهر می‌شود.
التهابی زیر پوستی که گره کوری برای سلامتی شما می‌شود
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی،‌ سرماخوردگی، دل درد، دندان درد  و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته‌ای دیگر هستند که بر اثر عواملی مختلف رخ می‌دهند، بیماری‌هایی که شما حتی اسمی از آنها نمی‌دانید!
در این بخش به معرفی برخی از بیماری‌های جهان می‌پردازیم تا در صورت مواجهه با آن اطلاعات داشته باشید.
اریتم گرهی (Erythema nodosum) جزو دسته‌اى از بیماری‌های التهابی است که در آن با التهاب سلول‌های چربی زیر پوست گره‌های قرمز و دردناکی روی پا، به خصوص ساق پا ایجاد می‌شود و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، بیماری با انواع محرک‌ها فعال می‌شود.
بیشتر بخوانید: «پروتئوس»؛ بیماری ناشناخته‌ای که تقارن بدن را به هم می‌ریزد + تصاویر
////
اریتم ندوزوم نام دیگر اریتم گرهی است که اغلب بر اثر واکنش بدن به حساسیت‌ها ایجاد شده و در نتیجه یک عفونت، بیماری‌های التهابی یا دارویی را ایجاد می‌کند؛ این بیماری بیشتر در  دختران و خانم‌های ۱۲ الی ۴۰ سال با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد.
علت اریتم گرهی چیست؟
 سرطان‌ شایع‌ترین علت‌ بروز این بیماری است، همچنین التهاب مزمن روده‌، بیماری‌های خودایمنی‌، مشکل در پروتئین‌های خون‌، خوردن غذاهایی که حاوی رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده هستند، مصرف داروهایی مثل قرص‌های ضد بارداری به ویژه آنهایی که استروژن بالایی دارند، سولفونامیدها، یدید‌ها و برومیدها در بروز این بیماری موثر هستند.
////
 در این میان بروز یک عفونت مانند عفونت‌های استرپتوکوکی شایعتر از بقیه موارد است که به محض دیدن آن باید به پزشک مراجعه کرد تا بیماری شدت نیابد؛ علاوه بر این کوکسیدیوایدومیکوز، هیستوپلاسموز، سارکوییدوز، بلاستومیکوز، سل و عفونت‌های ناشی از باکتری‌های یرسینیا به بروز این بیماری منجر خواهند شد.
بیشتر بخوانید: کودکی با بیماری نادر عصبی که با همه مهربان است + تصاویر
////
برخی عوامل این بیماری را به شدت افزایش می‌دهد که حاملگی یکی از آن موارد است؛ اصولا افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بدنشان نسبت به لمس حساس است و برخی نواحی که گره‌ در آن ایجاد شده‌ است قرمز و دردناک خواهد شد؛ معمولاً بیش از ۶ گره در یک زمان ظاهر نمی‌شوند و به مرور ظاهر می‌شود و گره‌ها در عرض۷ الی  ۱۰ روز از رنگ صورتی و قرمز به آبی و قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند.
 جالب است بدانید که این گره‌ها معمولاً به طور ناگهانی ظاهر شده و معمولا علائمی مانند تب و تورم، قرمزی و حساسیت به لمس در مچ پا و زانو همراه با این گره‌ها پدیدار می‌شود؛ گره‌های ظاهر شده در عرض ۱۰ الی ۲۰ روز کوچک شده و حساسیت آن‌ها به لمس کاهش می‌یابد اما ممکن است در همین بین گره‌های دیگری ظاهر شود.
به این ترتیب بیماری ممکن است تا چندین ماه ادامه یابد و وقتی که دیگر گرهی ظاهر نشود، اریتم گرهی احتمالاً هرگز باز نخواهد گشت.
////
اریتم گرهی چه عوارض دارد؟
این بیماری عوارض مختلفی دارد و انتظار نمی‌رود که بر اثر اریتم گرهی عارضه‌ای به‌وجود بیاید اما امکان دارد برحسب علت زمینه‌ساز عوارضی رخ دهند، از این رو توصیه می‌شود به محض دیدن علائم این بیماری به پزشک متخصص مراجعه و نسبت به درمان اقدام کنید.
چگونه می‌توان اریتم گرهی را تشخیص داد؟
آزمایش خون و عکس برداری از قفسه سینه 2 راه تشخیص این بیماری است که با بررسی میزان پادتن ضد استرپتوکوک یا بررسی سرعت رسوبگلبول‌های قرمز و بررسی وجود سارکوئیدوز یا سل می‌توان آن را تشخیص داد.
بیشتر بخوانید: وحشتناک ترین بیماری نادر دنیا/ اگر دلش را ندارید نبینید(+18)
////
با روش‌هایی ساده می‌توان اقدام به درمان این بیماری شدید کرد؛ پا را بالا نگه دارید، از باند الاستیک یا جوراب‌های مناسب برای حفاظت از پا استفاده کنید، حتی‌المقدور داروهایی که باعث بروز این بیماری می‌شود را متوقف کنید؛ مصرف کمپرس مرطوب یکی از راه‌های درمانی برای کاهش درد و بهبود بیماری است؛ یکی دیگر از راه‌ها غوطه‌ور کردن پا در آب است؛ کمپرس آب گرم معمولاً برای تخفیف درد یا التهاب بهتر است اما برای کاهش خارش بهتر است از کمپرس آب خنک استفاده شود.
 مصرف داروهای موضعی در بهبود این بیماری کمک‌کننده نیست اما اگر این بیماری شدت پیدا کند پزشکان کورتیکواستروئید‌ها را تجویز می‌کنند؛ برای درد و ناراحتی خفیف می‌توان از آسپیرین پوشش‌دار استفاده کرد، امکان دارد داروهای دیگری برای رفع درد تجویز شوند که باتوجه به شدت بیماری نوع آن متفاوت است.
////
برای رفع بیماری باید تا ۳ هفته فرصت داد  تا بهبودی کامل حاصل شود، زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوید باید تا حد امکان طوری که پاها بالا باشد در رختخواب استراحت کنید؛ با کم شدن علائم بیماری می‌توان به کارهای معمولی زندگی پرداخت.
انتهای پیام/
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 12613
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *