800
۰

مشکلاتی که در سفر به مریخ گریبانگیر فضانوردان می‌شود

سازمان‌های فضایی پیشتاز در دنیا به دنبال راهکار‌هایی سریع برای ارسال انسان به کره ماه و مریخ هستند، اما این سفر می‌تواند خطر‌هایی فوق‌العاده جدی برای فضانوردان ایجاد کند.
مشکلاتی که در سفر به مریخ گریبانگیر فضانوردان می‌شود
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی و سفربه کره ماه و اقامت بر روی این کره می‌تواند سبب افزایش آمادگی فضانوردان برای سفر به سیاره سرخ شود.
 
فضانوردان با زندگی در محیط میکروگرانش واقع در ایستگاه فضایی بین المللی یا کره ماه دچار دگرگونی در وضعیت فیزیولوژیکی بدنشان می‌شوند و به تدریج آمادگی لازم برای سفر به سیاره مریخ را در سال‌های آینده پیدا خواهند کرد.
 

یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان برای ارسال فضانورد به سیاره سرخ بروز مشکل‌های جسمانی و فیزیکی بین فضانوردان است، از جمله این مشکل‌ها آسیب به پوست، افت قدرت بینایی، پوکی استخوان، افزایش فشارخون، سردرد و سرگیجه و احتمال ابتلا به سرطان است.
 
در سال‌های اخیر دانشمندان برای ساخت تجهیزات و ابزار‌های علمی و سفینه‌های فضایی تلاش فراوان انجام داده اند تا انسان را آماده سفر به سیاره مریخ کنند.
 
فضانوردان کنونی مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی درماموریت خود تحت آزمایش برای بررسی اثرگذاری فضا بر وضعیت سلامت جسم و روان فضانوردان قرار گرفته‌اند.
 
محققان امیدوار هستند از نتیجه‌های این آزمایش برای مشخص شدن وضعیت سلامت انسان در سفر‌های طولانی مدت فضایی و ارسال انسان به کره ماه در سال ۲۰۲۴ استفاده کنند.
 
کارشناسان در طول ۲۰ سال از آغاز فعالیت ایستگاه فضایی بین المللی وضعیت فضانوردان مستقر در آن را مورد بررسی قرارداده و به نتیجه‌های جالبی درباره وضعیت سلامت انسان درفضا دست یافته اند.
 
فضانوردانی که به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده به طور میانگین دچار مشکل‌های قلبی عروقی، آسیب بینایی، مشکل درحفظ تعادل، پوکی استخوان و دگرگونی‌های خلق و خو شده اند.
 
سفر به کره ماه اثر مخرب چندانی بر انسان ندارد
کارشناسان اعتقاد دارند سفر به کره ماه اثر مخرب چندانی بر انسان ندارد، زیرا فاصله ماه تا زمین اندک است، اما سیاره مریخ فاصله‌ای طولانی با زمین دارد و پس از رسیدن به مریخ، به دلیل وضعیت خاص موجود درجو و سطح آن امکان آسیب انسان وجود دارد و باید راهکار‌های حفاظتی منحصربه فردی برای حفظ سلامت انسان در سفر به سیاره سرخ در نظر گرفته شود.
 
جاذبه کره ماه حدود یک ششم جاذبه کره زمین است ولی جاذبه کره مریخ تقریباً ۳۸ درصد جاذبه کره زمین است. یکی دیگر از خطر‌هایی که انسان را در سفر به سایرکره‌ها به ویژه کره ماه یا مریخ تهدید می‌کند احتمال آلودگی سطح این سیاره‌ها با میکروب و باکتری‌های زمینی است که می‌تواند خطر‌های بالقوه برای انسان و تجهیزات علمی به وجود آورد.
 
برای ارسال انسان به سیاره مریخ به تجهیزات مختلفی نیاز است، همچنین دانشمندان اطلاعات کاملی درباره غار‌های سیاره مریخ یا منابع آب زیر زمینی دراین سیاره ندارند. برخی از باکتری‌ها می‌توانند درمحیط دارای نمک فراوان رشد کنند و حتی برخی از باکتری‌های درمحیط‌های با دمای بسیار پایین به زندگی ادامه می‌دهند که می‌توانند تهدیدی برای سلامت فضانوردان راهی سیاره سرخ باشند.
 
انسان‌ها اولین منبع تولید زباله و آلودگی درسیاره‌های منظومه شمسی
در زمان سفر به کره ماه و مریخ، وقتی که انسان در این سیاره‌ها استقرار پیدا کند از جمله نکات ضروری که دانشمندان باید به آن توجه کافی داشته باشند مسئله دفع ایمن زباله ها، دفع پسماند انسانی، دفع ایمن بقایای سوخت سفینه‌های فضایی، رشد گیاهان و جانوران و دفع ایمن پسماند‌های آن‌ها و مسئله آبیاری گلخانه‌های مصنوعی برسطح سیاره هاست.
 
کارشناسان این احتمال را می‌دهند که فضانوردان در زمان رسیدن به سیاره مریخ دچار بیماری‌هایی، چون سرطان یا دیابت شوند به همین دلیل تهیه مواد خوراکی مورد نیاز برای فضانوردان که سبب حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها شود اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
دگرگونی درخلق و خوی فضانوردان در زمان سفر‌های طولانی مدت فضایی یا زندگی برسطح یک سیاره متفاوت با سیاره سرسبز زمین نیز یکی دیگر از نگرانی‌های دانشمندان برای ارسال فضانورد به فضاست.
 
منبع:Space
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 14286
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *