800
۰
رد پای دلار در مظلومیت کهن‎ترین هنر دنیا!

وقتی تورم، هنرمندانِ "نقاشی با آبرنگ" را منزوی کرد/ گرد فراموشی بر چهرهِ هنر در البرز

متاسفانه نقاشی آبرنگ در سطح کشور و به ویژه در سطح استان البرز ناشناخته و مظلوم واقع شده و مردم شناخت کمی در مورد این هنر دارند.
وقتی تورم، هنرمندانِ "نقاشی با آبرنگ" را منزوی کرد/ گرد فراموشی بر چهرهِ هنر در البرز
به گزارش شستون؛ به نقل از "تیتریک آبرنگ یک ماده انعطاف‌ پذیر و چندمنظوره است و نقاشی‌ های حاصل از آن می تواند بسیار متفاوت باشد. نقاشی با آبرنگ تکنیکی است از حل کردن رنگدانه‌ های رنگ در آبِ نقاشی مورد نظر و هزاران سال است که آبرنگ ماده فریبنده هنرمندان به شمار می‌ آید.
تکنیک‌ های متفاوتی برای کار با آبرنگ وجود داشته و به طور قطع مهارتی است که ارزش دنبال کردن و یادگیری دارد. زمانی که یک نقاشی با آبرنگ خلق می‌ کنید، انعکاس نور سفید کاغذ از میان رنگ‌ ها، به آن درخششی جادویی می‌ بخشد.
و اما نمایشگاه "دریای رنگ" اولین نمایشگاه گروهی هنرمندان آبرنگ استان است که با همت و تلاش جمعی از اساتید و هنرمندان و پشتیبانی و حمایت انجمن هنرهای تجسمی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به ثمر نشست.
این نمایشگاه در اواخر تیرماه در نگارخانه‌ سیروس قائم‌ مقامی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد.
 
 
اقتصاد هنر در رشته نقاشی با آبرنگ بسیار ضعیف است/ مسئولان به آموزشگاه ها یارانه دهند
استاد دانشگاه و مسئول برگزاری نمایشگاه نقاشی با آبرنگ استان در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: آبرنگ یکی از شیوه های سخت نقاشی است و دلیل آن هم این است که دو طرف به صورت تعاملی کار می کنند، یک طرف آب که سیال است و طرف دیگر خود شما هستید، نه شما می توانید در حین کار تکنیک هایی که استفاده می کنید را کاملا کنترل کنید و نه آب.
علی مینوی افزود: نقاشی با آبرنگ یک کار مشارکتی است، ممکن اتفاق هایی در زمان خلق اثر بیافتد که کاملا ناخواسته باشد و کنترلش خیلی سخت است و در عین حال اغلب موارد نیاز به کنترل نیست، شما باید اجازه دهید که آب کار خودش را انجام دهد و اتفاق های زیبا در آبرنگ بیفتد.
وی اظهار داشت: نمایش آثار هنرجویان و هنرمندان نقاشی با آبرنگ، جذب افراد به این شیوه نقاشی، انگیزه دادن به هنرمندان این عرصه، آشتی برقرار کردن مردم با این رشته هنری و ... مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه نقاشی آبرنگ در استان بود.
مینوی با بیان اینکه البرز استانی با بیش از دو میلیون جمعیت است، تصریح کرد: عامه مردم البرز بازدید کننده نمایشگاه نیستند و علی رغم برگزاری نمایشگاه های نقاشی رایگان، بازدید کنندگان صرفا به هنرمندان و خانواده های آنها ختم می شود که بزرگترین ضعف این هنر است.
 
 
وی با بیش از 28 سال سابقه فعالیت در رشته نقاشی تصریح کرد: قریب به 20 سال نقاشی با رنگ روغن، مداد رنگی و طراحی انجام دادم و 8 سال در زمینه نقاشی با آبرنگ کار می کنم، 30 هنرجو به صورت تخصصی آموزش دادم اما کار با آبرنگ به قدری جذاب است که غالب موفقیت هایم در زمینه نقاشی با آیرنگ بوده است.
مسئول برگزاری نمایشگاه با ابراز امیدواری افزود: ایران جزء جامعه بین المللی آبرنگ شده است و در سال های اخیر شاهد رشد این رشته نقاشی در کشور هستیم، هنرمندان بسیار خوبی در استان اصفهان روی این رشته نقاشی کار می کنند و من آینده بسیار خوبی برای رشته نقاشی با آبرنگ می بینم.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه اقتصاد هنر در رشته نقاشی با آبرنگ بسیار ضعیف است، تصریح کرد: در کشور و به ویژه در البرز، هنر نقاشی در سبد خانوار جایگاهی ندارد و از طرفی کار جدی ای هم از طرف خود ما صورت نگرفته است، روی فروش آثارمان سرمایه گذاری نکرده ایم و ضربه ای که غالب نقاشان می خورند به واسطه همین مسئله است، زیرا امیدی برای فروش آثارشان ندارند و اصلا ساز و کار مناسبی برای این کار وجود ندارد.
مینوی در خاتمه اظهار داشت: گرانی و کمیابی ابزار کار در نقاشی آبرنگ باعث شده هنرجویان ما نتوانند به این هنر روی بیاورند، در نتیجه  مسئولان می توانند به آموزشگاه ها یارانه دهند تا آموزشگاه ها با تهیه ابزار باعث آشتی هنرجویان علاقمند با این رشته شوند.
 
 
نقاشی آبرنگ؛ هنری ناشناخته و مظلوم در البرز/ وقتی گرانی لوازم، داد هنرمندان را در می آورد
فرخ محمدی از هنرمندان نقاشی با آبرنگ استان و از شرکت کنندگان در این نمایشگاه گفت: پیش از آشنایی با آبرنگ، ۴۰ سال نقاشی رنگ روغن، سیاه قلم و پاستل کار می کردم اما از زمانی که تکنیک نقاشی با آبرنگ را یاد گرفتم صرفا با این سبک نقاشی می کشم.
وی ادامه داد: تکنیک نقاشی با آبرنگ جاذبه های خاصی دارد و بازی با آب و رنگ حس خاصی به نقاش و بیننده منتقل می کند.
این هنرمند البرزی گرانی وسایل نقاشی با آبرنگ را مهمترین دغدغه و مشکل هنرمندان این رشته دانست و اظهار داشت: جایگاه هنر نقاشی با آبرنگ در البرز خوب نیست و این اولین نمایشگاه تخصصی نقاشی با آبرنگ بود که در این استان برگزار شد.
محمدی با اشاره به اینکه امیدوارم این نمایشگاه زمینه دوستی مسئولان و مردم را با این هنر برقرار کند، تصریح کرد: هنر نقاشی با آبرنگ، در کشور هنر شناخته شده ای نیست و هنرمندان بسیار کمی در این زمینه فعالیت می کنند.
 
 
وی افزود: موضوعات نقاشی من به خاطر شغلم (کاپیتان کشتی) بیشتر دریا، کشتی و قایق است و حس خاصی بخاطر سالها کار در دریا (بیش از ۲۰ سال) به من دست می دهد.
این هنرمند مهمترین ویژگی کار نقاشی با آبرنگ را تمرین دانست و تصریح کرد: هنر نقاشی در کشور ما شغل درآمد زایی نیست و هنرمندان این رشته فقط به دلیل علاقه این هنر را انتخاب می کنند.
این هنرمند در خاتمه گفت: متاسفانه نقاشی آبرنگ در سطح کشور و به ویژه خصوص در سطح استان البرز ناشناخته و مظلوم واقع شده و مردم شناخت کمی در این مورد دارند و اساتید کمی در این استان در حوزه نقاشی آبرنگ فعالیت می کنند.
 
.
 
نقاشی کهن ترین هنر دنیاست
مریم کیانفر یکی دیگر از هنرمندان نقاشی با آبرنگ استان در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: نقاشی با آبرنگ سخت ترین سبک نقاشی است به این دلیل که آب با رنگ ترکیب می شود و کنترل کردن آن بسیار مشکل است.
وی ادامه داد: نقاشی با آبرنگ به دوران بسیار کهن که مصریان در غارها با کشیدن نقاشی با آبرنگ یادگارهایی بجای گذاشته اند، برمی گردد. بعد از آن، از دوران رنسانس بیشتر از آبرنگ برای کشیدن نقاشی استفاده می کردند و نقاشی با ابرنگ بسیار جذاب و لطیف است.
این هنرمند با اشاره به اینکه 22 سال در هنر نقاشی فعالیت می کنم، افزود: من از کودکی استعداد زیادی در زمینه هنر نقاشی داشتم و نقاشی را نزد اساتید بزرگ و زیادی آموختم و اکنون دانشجوی رشته نقاشی هستم.
 
 
کیانفر کمبود و گرانی وسایل به ویژه مقوای مخصوص نقاشی آبرنگ را مهمترین مشکل هنرمندان این رشته دانست و تصریح کرد: وسایل نقاشی با آبرنگ با افزایش قیمت دلار به شدت کم و گران شد به گونه ای که تفاوت قیمت چندین برابر شده و این مشکل باعث شده هنرمندان با علاقه زیاد دیگر در این رشته کار نکنند.
وی با تاکید بر اینکه ارزش هنر در کشور بسیار پایین آمده است، گفت: باعث تاسف است که مشکلات هنرمندان در کشور به قدری زیاد است که یا هنر را کنار می گذارند و معدود هنرمندانی هم که در کشور به فعالیت حرفه ای خودشان ادامه می دهند، علاقه آنها را پایدار نگه داشته است.
این هنرمند افزود: برای موفقیت در رشته های هنری عشق و علاقه حرف اول را می زند و در گام بعد باید آنقدر تمرین کرد تا به آن چیزی که می خواهید برسید و در انتها استعداد و احساس هم به اندازه علاقه اهمیت دارد.
 
 
کیانفر گفت: زندگی بدون هنر واقعا بی معناست، نقاشی کهن ترین هنر دنیاست، زمانی که انسانهای اولیه نمی توانستند حرف بزنند بانقاشی روی دیوار غارها، خواسته هایشان را به همدیگر منتقل می کردند. امروز به هنر اول دنیا بی رحمی می شود!
وی در پایان تصریح کرد: هنر باعث آرامش روح، روان و پیشرفت بشر می شود، اما متاسفانه هیچ بهایی به هنرمند داده نمی شود. امیدوارم در ایران که مهد هنر است به هنر به عنوان یک میراث گرانیها نگاه کنند و به هنر و هنرمند ارج دهند.
انتهای پیام/
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 14792
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *