800
۰
با کاهش مصرف بنزین صورت گرفت؛

بازار تشنه کشورهای همسایه برای بنزین ایران

با کاهش مصرف بنزین در بازار داخلی به نظر می رسد دولت می تواند به راحتی بنزین مازاد تولید خود را به سایر کشورهای جهان همچون همسایگان به فروش برساند و از این طریق کسری بودجه احتمالی خود در سال 99 را جبران کند
بازار تشنه کشورهای همسایه برای بنزین ایران
به گزارش شستون؛ به نقل از خاورستان، طبق آمار اعلام شده میانگین مصرف روزانه بنزین در ۱۵ روز اول فروردین ماه سال ۹۹ به ۴۴ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۹۴ میلیون لیتر رسیده بود. مقایسه این میزان مصرف با امسال، خبر از کاهش حدود ۵۰ میلیون لیتری بنزین در کشور را می‌دهد.
با این اوضاف به نظر می رسد ایران می تواند به راحتی بنزین مازاد خود را به سایر کشورهای جهان همچون همسایگان به فروش برساند و از این طریق کسری بودجه احتمالی دولت در سال 99 را جبران کند، در همین خصوص خبرنگار خاورستان به گفتگو با چهار حوزه نفت و انرژی پرداخته تا این موضوع را بررسی کند.
 
قیمت بنزین کشورمان کمتر از فوب خلیج فارس شده است
محمدصادق معماریان مدیر سابق اداره بررسی بازار نفت وزارت نفت و کارشناس ارشد بازار نفت گفت: تا جایی که اطلاع پیدا کردم قیمت بنزین ایران از قیمت فوب خلیج فارس کمتر است.
وی افزود: بنابراین با شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا در بازار جهانی و همچنین کم بودن قیمت بنزین نسبت به فوب خلیج فارس به نظر می رسد صادرات این فرآورده نفتی به زیان کشورمان باشد.
 
مازاد تولید بنزین را به عراق و افغانستان صادر می کنیم 
حمید حسینی، دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی نیز در این باره گفت: روزانه 85 میلیون لیتر بنزین تولید می کنیم ولی با توجه به این که تقاضای بازار کاهش پیدا کرده بنابراین از میزان تولید داخلی بنزین نیز کاسته شده است.
وی افزود: تولید بنزین ترکیبی که قطعا مواقع نیاز در کشور تولید می شد وقتی ضرورت نداشت از پتروشیمی نوری و سایر پتروشیمی های که برای تامین بنزین استفاده می کردیم، استفاده می کردیم استفاده نمی کنیم.
این کارشناس بازار نفت تصریح کرد: کاهش مصرف بنزین و سوخت نه فقط در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان اتفاق افتاده و تقاضا با افت روبرو بوده است، تمام کشورهای اطراف و همسایه ما قرنطینه شده اند و خیلی بازاری برای فروش سوخت خود نداریم و حتی صادرات بنزین در وضعیت فعلی بازارش خوب نیست شاید البته دیگر سوخت ها همچون گازوئیل بازارش خوب باشد.
حسینی در ادامه یادآور شد: در وضعیت فعلی بنزین تولید کشورمان به عراق و افغانستان صادر می شود ولی احتمالا بزودی مصرف داخلی بنزین افزایش یابد و در آن صورت ما دیگر نمی توانیم بنزین زیادی را به دیگر کشورها صادر کنیم، محموله های که به کشور عراق فروخته بودیم تا قبل کرونا جلویش را گرفته بودند ولی از 15 فروردین ماه مرزها باز شد و این محموله ها به دست عراقی ها رسید.
دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: تا قبل از کرونا بنزین در بازارهای جهانی به بشکه ای 17 دلار رسیده بود بنابراین در وضعیت فعلی که تقاضا نیست یا باید تولید بنزین را کاهش داد و یا این که به هر نحوی و با هر قیمتی که شد، آن را صادر کرد.
 
 تولید بنزین خیلی کاهش پیدا نکرده است
خسروجردی، کارشناس حوزه نفت در این خصوص گفت: مازاد تولید بنزین در کشور عمدتا به کشورهای دیگر صادر می شود و این به این معنی است که به یکباره کشورمان 50 میلیون لیتر بنزین در روز کاهش تولید نداشته است.
وی افزود: درآمد حاصل از فروش بنزین که البته نسبت به وضعیت قبل از شیوع کرونا کمتر شده به خزانه ملی می رود و به مصارفی که در بودجه پیش بینی شده می رسد، به صورت کلی باید گفت که صادرات فرآورده های نفتی همیشه مقرون به صرفه بوده است و در وضعیت فعلی نیز باید آن را به هر قیمتی که شده باید بفروشیم.
 
بازار عراق را دریابیم
صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: در وضعیت فعلی فرصت خوبی برای صادرات بنزین به دیگر کشورهای جهان خصوصا کشورهای منطقه فراهم شده است.
وی افزود: ولی رفت و آمدها در سایر کشورهای جهان براساس پروتکل های بهداشتی و امنیتی صورت می گیرد و برخی مرزها نیز بسته شده است، امید است با تعامل با کشورهای همسایه خصوصا عراق صادرات بنزین کشورمان افزایش یابد هرچند مصرف جهانی به شدت کاهش پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: قیمت بنزین در سراسر جهان دستوری نیست و رابطه مستقیم با قیمت نفت خام دارد به طوری که با 20 دلاری شدن قیمت نفت قیمت بنزین فوب خلیج فارس به 2 هزار و 500 تومان رسید، بنابراین به نظر می رسد صادرات بنزین کشورمان به هر نحوی که شده توجیه اقتصادی نداشته باشد.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 17915
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *