800
۰
از رویا تا واقعیت؛

آبزی پروری کلید طلایی توسعه اقتصاد سواحل مکران است/ سرمایه گذاری امن زیر چتر صنعتی، اشتغالزا و پایدار است

آب و هواي سواحل مكران در جنوب سيستان وبلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر بادهاي موسمي مونسون متعادل است و همين وضعيت زمينه لازم را براي آبزي پروري فراهم کرده است.
آبزی پروری کلید طلایی توسعه اقتصاد سواحل مکران است/ سرمایه گذاری امن زیر چتر صنعتی، اشتغالزا و پایدار است
به گزارش شستون؛ به نقل از چهاربهاران، منطقه چابهار و كنارك در محدوده آب هاي درياي عمان با بيش از 300 كيلومتر مرز آبي به دليل قرار گرفتن در موقعيت راهبردي وترانزيتي اهميت زيادي براي فعاليت هاي شيلاتي دارد.

دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه های صادرات، وجود شهرک های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.
 
مناطق مستعد اقلیم منطقه شرایط دریای عمان و دسترسی به آب دریا در دهانه اقیانوس هند و اقلیم اقیانوسیه و اراضی مستعد در سواحل جنوبی استان شناسایی شده است.
 
در حوزه شیلات و آبزی پروری ظرفیت های زیادی ایجاد شده است که از جمله این ظرفیت‌ها آبزی پروری میگو و آبزی پروری ماهیان دریایی که در اراضی ساحلی و دریایی و در قفس ها و سایر آبزیان به لحاظ تجاری قابل اهمیت است مانند بستر خیار دریایی انواع جلبک ها و صدف ها و سایر آبزیان که آبزیان زیستی هم می‌تواند شامل آن باشد.
 
پرورش ماهی در قفس نگاه جدید آبزیان به دریا

حمیدرضا نصيري؛ سرپرست معاونت آبزي پروري شيلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه سواحل جنوب استان دارای مناطق مختلف و مستعد اقلیمی است بیان کرد: شرایط مساعد منطقه دریای عمان و دسترسی آن به دریا در دهانه اقیانوس هند با اقلیم مناسب اقیانوسیه در نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

وی گفت: فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان می تواند علاوه بر ایجاد سودآوری اشتغال در چابهار عامل مهمی برای توسعه و پیشرفت این منطقه شود.

سرپرست معاونت آبزي پروري شيلات با اشاره به اینکه آبزی پروری هم برای سرمایه گذاری کلان و هم مردم محور می تواند بسیار باصرفه باشد بیان کرد: افراد فارغ التحصیل رشته شیلات یا ساکنین بومی منطقه که افراد روستایی هستند و توانایی مالی و مدیریتی پایین‌تری دارند در بحث فضای تولیدی کوچکتر بعنوان مردم محوری می توانند سرمایه گذاری کنند و در فضای بزرگتر سرمایه گذران کلان هستند.
 
وی ادامه داد: باید هر دو رویکرد را مدنظر قرار داد که فعال‌سازی این ظرفیت‌ها دو موضوع استراتژیک را برای کشور تعیین می‌کند یکی بحث اشتغال و دیگری بحث تولید آبزی که برای امنیت غذایی مطرح است.
 
نصیری با اشاره به بحث اشتغال و امنیت غذایی آبزی پروری افزود: با توجه به اینکه در یک اراضی شوره زار و با استفاده از آب شور دریا یک فعالیت دریا محور است که این موضوع می تواند با توجه به اینکه بخشی از این اراضی در مناطق مرزی قرار دارد به عنوان پدافند غیرعامل هم کارکرد؛ همانطور که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بحث توجه به دریا و توسعه مکران و دریا محور که اشتغال منطقه را به دنبال دارد.
 
وی گفت: در مباحث شیلاتی مخصوص آبزی پروری زمانی می توان آن را عملیاتی کرد که مستلزم هم افزایی همدلی و همکاری با استفاده از ظرفیت های مشترک دستگاه‌های مختلف با فراهم کردن بستر کار برای سرمایه گذار است و می توانیم خیلی هوشمندانه شاهد فعال سازی این ظرفیت‌ها باشیم.
 
سرپرست معاونت آبزي پروري شيلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شیلات می‌تواند محور توسعه منطقه باشد تصریح کرد: باید همه دستگاه ها به این توافق برسند و قبول کنند که آبزی پروری کمترین خسارت را به محیط زیست می زند و مکمل گردشگری است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 18285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *