800
۰
کووید19 همراه دانش آموزان به پشت میز می آید؛

سناریوهای مختلف آموزش و پرورش در صورت ماندگاری کرونا/ از اجرای طرح زوج و فرد تا الزام دانش آموزان به ماسک زدن

" مگر می شود دانش آموزان در یک کلاس بر روی یک نیمکت ساعت ها در کنار هم باشند و به کرونا مبتلا نشوند"، "اصلا اگر بچه به مدرسه برود و کرونا بگیرد چه کنیم" و... اینها تنها بخشی از دغدغه‌های والدین برای آغاز سال تحصیلی جدید است که نمی‌دانند آموزش و پرورش چه تصمیمی برای مدرسه رفتن دانش‌آموزان شان گرفته است.
سناریوهای مختلف آموزش و پرورش در صورت ماندگاری کرونا/ از اجرای طرح زوج و فرد تا الزام دانش آموزان به ماسک زدن
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، "چگونه تنها فرزندم را با این شرایط راهی مدسه کنم"، "اصلا پروتکل های بهداشتی در مدارس رعایت می شود"، " مگر می شود دانش آموزان در یک کلاس بر روی یک نیمکت ساعت ها در کنار هم باشند و به کرونا مبتلا نشوند"، "اصلا اگر بچه به مدرسه برود و کرونا بگیرد چه کنیم" و  برای سال تحصیلی آینده چه کنیم؟ این سوالات تنها بخشی از دغدغه های والدین برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید است.

در حالی باید باور کنیم و به مردم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده که این بیماری، یک ویروس پیچیده تودرتوی صدهزارچهره است که باید با رعایت پروتکل های اجتماعی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و... به زندگی با آن عادت کرد. در این میان اگر چه والدین دغدغه های فراوانی دارند اما باید به فرزندان خود بیاموزند تا در فرصت باقی مانده عادت به ماسک زدن و شستن دست با آب و صابون کرده و از نزدیکی بیش از حد به دوستان و هم کلاسی ها پرهیز کنند.

آموزش و پروش آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری و مجازی را دارد

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای شروع سال تحصیلی جدید وزارتخانه سناریو‌های پیش‌بینی شده ای را طرح موضوع کرده است، گفت: آموزش و پروش آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری و مجازی را دارد، یک سناریو برای بازگشایی اجرای طرح زوج و فرد است به این شکل که دانش‌آموزان مدارس به دو گروه تقسیم می‌شوند، عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه پیش بینی برای چگونگی آغاز سال تحصیلی هنوز زود است، ادامه داد: مشخص نیست چه وضعیتی حاکم بر شرایط جامعه و مدارس باشد نمی‌توان سناریویی اجرا شده را پیش بینی کرد اما آموزش و پرورش در سطح وزارت ها و ادارات کل و مناطق و شهرستانها ظرفیت سنجی می شود که به هر شیوه ممکن شرایط برای سال تحصیلی آینده مهیا باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: از اولین روزهای تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا در استان با روش‌های مختلفی برای استمرار فرایند آموزش در سطوح مختلف پیش‌بینی‌های انجام شد که اولین اقدام در بستر فضای مجازی با بهره گیری از پیام رسان های داخلی و خارجی بود، تشکیل گروه های کلاسی برای ارتباط با دانش آموزان در دروس مختلف و تداوم فرایند آموزش که در این راستا برای آن دسته از دانش آموزان که در مناطق دور افتاده و روستاها دسترسی به فضای مجازی و اینترنت را به خاطر زیر ساخت‌های مخابراتی نداشتند پیش‌بینی شد تا مدیران و معلمان به همراه ۲۵۰ نفر از راهبران آموزشی درس نامه و بسته های آموزشی برای پایه مختلف تحصیلی تهیه کنند. همچنین راه اندازی شبکه آموزشی شاد مختص به حوزه آموزش و پرورش اقدام دیگری به شمار می رفت و با توجه به ظرفیت هایی که داشت مدیر، معلم و دانش آموز حتی پرسنل اداری از آن بهره مند شدند.

وی بیان کرد: وزارت ارتباطات اخیرا موظف شده تا  به همه مدارس روستایی که به اینترنت دسترسی ندارند از روش‌های مختلف با توجه به زیرساخت های اینترنت مشکل را حل کند.
 
رخشانی؛ علت حضوری دانش آموزان پایه نهم برای امتحانات را پر کردن فرم هدایت تحصیلی دانست که در پایه دهم (متوسطه دوم) باید انتخاب رشته کنند، همچنین برای راه یابی به دبیرستان نمونه، تیزهوشان و دانشگاه بود که آزمون ها باید حضوری برگزار می شد تا با آمادگی بیشتر به آزمون ها راه یابند. همچنین دانش آموزان پایه دوازدهم نیز به علت اینکه نمرات میانگین کتبی در کنکور سراسری ۳۰ درصد موثر است و از سوی دیگر برای آمادگی در برگزاری کنکور سراسری، باید امتحانات نهایی را به صورت حضوری انجام می دادند تا برای ورود به جلسه کنکور آماده باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دهه سوم تیرماه آغاز سنجش و غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان است، گفت: با همکاری و هم افزایی ارگان های مرتبط ،اقدامات و تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در پایگاه های سنجش در نظر گرفته شده، امسال سنجش و غربالگری سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی 86هزارنوآموز بدو ورود به دبستان در 60 پایگاه سراسر استان در دهه سوم تیرماه انجام می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد:  در پایگاه های سنجش ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در ارتباط با پیشگیری از بیماری کووید 19 و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مواردی همچون بینایی،دید رنگ،شنوایی،گفتاری،آمادگی تحصیلی،اختلالات جسمی – حرکتی،قد،وزن،دهان و دندان توسط کارشناسان اجرایی ارزیابی می شود.

روش‌های پیشگیری از کرونا در مدارس

قبل از هرچیز دانش آموزان باید بدانند که  دستان خود را قبل از ورود به مدرسه و همچنین قبل و بعد از پایان هر کلاس به مدت یک دقیقه با آب و صابون بشویند، قبل از شستن دست ها، از دست زدن به چشم، دهان و بینی پرهیز و از لوازم التحریر شخصی خود استفاده کنند و از دیگران ابزاری قرض نگیرند، تمامی کادر مدرسه از قبیل مدیر، ناظم، معلم، دانش آموز، دفترداران، سرایدار و ... باید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و در صورت نداشتن، مدرسه باید در اختیار آنها قرار دهد تا شانس ابتلا به ویروس کرونا را تا حداقل کاهش دهند، دانش آموزان توجه داشته باشند که بعد از استفاده ماسک و دستکش به هیچ عنوان آنها را در محیط مدرسه یا کلاس رها نکنند و حتما آنها را در کیسه پلاستیکی بگذارند و سپس در یک سطل زباله دردار بیندازند.

نکته بعد اینکه دانش آموزان حتما با خود بطری آب به همراه داشته باشند تا در صورت تشنگی از آبخوری مدرسه استفاده نکنند، والدین باید به سلامت جسمانی فرزندان خود و همکلاسی‌های آنان توجه ویژه داشته باشند در صورت مشاهده هرگونه علائم شبیه به کرونا مانند تب، سرفه، تنگی نفس و ... از ورود آنان به مدرسه جلوگیری کنند،  تمامی دانش آموزان باید قانون «فاصله گذاری اجتماعی» را رعایت کنند و حداقل یک و نیم تا دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند، مدیران مدارس هم در صورت الزامی بودن برای فراگیری دروس سخت، اجازه ورود دانش آموزان به مدارس را بدهند و  تمامی پنجره‌ها و در‌های کلاس  باز باشند تا با جریان هوا در داخل کلاس از مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا جلوگیری شود.

انتهای پیام/
 
 
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 19161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *