800
۰
فرماندار سراوان خبر داد؛

ایجاد بازارچه خرده فروشی مرزی در مرز کوهک سراوان/ ارتزاق بیش از ۲ هزار خانوار مرزنشین تامین می شود

سعید تجلیلی گفت: با افتتاح بازارچه مرزی و خرده فروشی در منطقه کوهک سراوان در مرحله اول بیش از ۲ هزار خانوار مرزنشین از طریق ارتزاق خواهند کرد.
ایجاد بازارچه خرده فروشی مرزی در مرز کوهک سراوان/ ارتزاق بیش از ۲ هزار خانوار مرزنشین تامین می شود
به گزارش شستون؛ مبین علی میر، مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان هفتم اردیبهشت ماه در گفت و گو با رسانه ها خبر از اجرای طرحی در برخی از شهرهای استان داد که زابل، سراوان و میرجاوه مانند غرب کشور در سیستان و بلوچستان تاجران می توانند کالاهای خود را به صورت تجمیعی از کشورهای حوزه خلیج فارس یا هر نقطه دیگر به بندر چابهار وارد کنند، سپس این کالاها به بازارچه های مرزی ترانزیت و با استفاده از روش کوله بری و مرزنشینی ترخیص شوند.
 
گفته می شود هدف از اجرای این طرح ایجاد اشتغال برای مرزنشینان است که این اقلام از معافیت صد در صدی حق و حقوق و عوارض گمرکی برخوردار خواهند شد و سود بازرگانی دارد.
 
طرحی که علاوه بر اشتغال و تعلق سود، رونق معیشت و تجارت در شهرستان های مرزی زابل، زهک، میرجاوه و سراوان را در پی خواهد داشت و مردم می توانند از دیگر نقاط کشور به این خطه سفر و کالاهای مورد نیاز خود را از این مناطق خریداری کنند.
 
در همین راستا پیرو رایزنی های صورت گرفته و تفاهم نامه میان دولت جمهوری اسلامی پاکستان و مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور ساماندهی مبادلات و استفاده ازظرفیت های مرز به بهترین نحو، توسعه پایدار، معیشت مرزنشینان، جلوگیری از افزایش بیکاری و افزایش سطح رفاه مردم ساکن نواحی مرزی دوکشور محل ایجاد معبر بازارچه موقت مرزی یا دراصطلاح معبرموقت موسوم به کوله بری باحضورجمعی ازمقامات ومسئولین مرتبط استانی وشهرستانی دولت جمهوری اسلامی ایران وهیأتی ازمقامات پاکستانی درمحل مرز دوکشور کوهک جانمایی شد.
 
سعید تجلیلی فرماندار سراوان به خبرنگار ما گفت: با توجه به توافق صورت گرفته میان وزاری امور خارجه ایران و پاکستان در مرحله اول ایجاد سه بازارچه محلی در نقطه کوهک، پیشین و ریمدان مورد توافق قرار گرفت.
 
وی افزود: در ابتدای سال با حضور نمایندگان عالی رتبه دو کشور ایران و پاکستان و همچنین جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی و یک تیم فنی و تخصصی برای محل بازارچه در سراوان حضور یافتند و روند اداری برای افتتاح این طرح در حال انجام است.
 
این مقام مسئول گفت: برای ایجاد بازارچه محلی و‌خرده فروشی یک سری مقدمات لازم است که جانمایی در یک نقطه برای دو کشور مشخص شود.
 
تجلیلی خاطر نشان کرد: برآورد اولیه بر این است که در ابتدای کار حداقل ۲ هزار خانوار مرزنشین از این طرح بهره مند شوند اما به دنبال گسترش این طرح هستیم تا شبهه منطقه آزاد کوچک اقتصادی در آنجا برای روستاییان اطراف مرز ایجاد شود.
 
وی اذعان کرد: گرچه در حال حاضر جا به جایی صورت می گیرد اما وسیع نیست، اگر این طرح با موفقیت اجرا شود حداقل بیش از چهار هزار خانوار مرزنشین در قالب این طرح ارتزاق می کنند.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 22646
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *