800
۰
تئاتر هنری زنده و ماندگار در دل دنیا؛

هنرهای نمایشی روح جامعه را پویا و با اصالت ماندگار می کند/ عدم بسترسازی مناسب شکاف عمیق مردم استان از تئاتر است

تئاتر هنری ناب و تاثیرگذار در جوامع بشری است و از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده به نوعی تمامی عناصر هنرها را به خدمت می‌گیرد تا تمامیت خود را در راستای اهدافش به رخ بکشد.
هنرهای نمایشی روح جامعه را پویا و با اصالت ماندگار می کند/ عدم بسترسازی مناسب شکاف عمیق مردم استان از تئاتر است
به گزارش شستون؛ به نقل از زاهدنیوز، تئاتر پدیده‌ای است که مرز نمی‌شناسند و هر انسان اهل اندیشه که طعم آن را چشیده باشد، نه یک دل بلکه صد دل شیفته آن خواهد شد، هنری اندیشه‌ساز که زندگی را از جنبه‌های عمیق خود بررسی می‌کند و هر فردی که تنش به این هنر خورده باشد و آن را درک کند تعریف خاصی از زندگی خود خواهد داشت.

هنر تئاتر پیچیدگی های انسان را به چالش می کشد، روانکاو و جامعه شناسی خبره است که با فلسفه همنشین است و تفکر انسان را دگرگون خواهد کرد و در نهایت از دل آن «فرهنگ» جوانه می زند.

کشورهای در حال توسعه به خوبی دریافتند که مردم از قاب صحنه تئاتر به صورت سحرآمیزی واقعیت ها و پیچیده گی های زندگی خود را از جنبه زیبایی شناسی احساس می کنند و بر آنها تاثیر عیقی می گذارد؛ بنابراین پایه های آموزشی و فرهنگی خود را با تاکید بر تئاتر قرار دادند و هر روز فراتر از دیروز بر توسعه تئاتر پرداخته و قالب های جدیدی از این هنر ناب ارائه کردند .

فیلسوفان، روانشناسان، جامعه شناسان و فرهیختگان تعاریف زیادی از این هنر دارند و تئاتر همیشه به عنوان تاثیرگذارترین پدیده در دل جامعه خود به کمک بشر آمده تا روشنگری کند، یکی از زیباترین نگرش ها به این هنر را می توان بیانیه ای که کریستوف ورلیکوفسکی، هنرمند لهستانی در سال ۲۰۱۵ به مناسبت روز جهانی تئاتر بیان کرد دانست.

چند سالی است که در ایران ۷ فروردین به عنوان روز هنرهای نمایشی ایران تعیین شده است و هرسال توسط هنرمندی بیانیه ای به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی منتشر می شود.

ارسلان محبی؛ مسئول واحد نمایش حوزه هنری سیستان و بلوچستان با 10 سال سابقه حضور در تئاتر و حوزه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در سریال های تلویزیونی شبکه استان سریال پوست پیاز، ابروی باز و بازگشت و تعداد زیادی فیلم کوتاه تلویزیونی بازی کرده است و در حوزه موسیقی خواننده گروه سفیران عشق در انجمن موسیقی استان و آواز فعالیت دارد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز ضمن تبریک روز جهانی تئاتر به هنرمندان پاک اندیش بیان کرد: تئاتر هنری ناب و تاثیرگذار در جوامع بشری است و از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده به نوعی تمامی عناصر هنرها را به خدمت می‌گیرد تا تمامیت خود را در راستای اهدافش به رخ بکشد.

وی افزود: هنری که با توجه به دنیایی که با دگرگونی و فناوری همراه است، اصالت وجودی و مناسبات انسانی خود را با انتقال محتوا ومعنا حفظ می کند تا تاثیری متفاوت و ماندگار در احساسات و روابط اجتماعی داشته باشد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری با اشاره به جایگاه تئاتر در استان تصریح کرد: هنرهای نمایشی با توجه به اهمیت آن جایگاه ویژه ای در استان ندارد و توجه زیادی به آن نمی شود، گروه های تئاتر زیادی در سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند اما اجرای نمایش ها از یک یا 2 نمایش در ماه یا حتی سالانه یک اجرا انجام شود.

وی ادامه داد: گروه های تئاتری علیرغم تعداد زیاد اما اجرا ندارد و دلیل آن کمبود بودجه است، حمایت های مالی معطوف به جشنواره های مناسبتی، موضوعی و آثاری با موضوع و محتوای خاص شد و حمایت از موضوعات آزاد و اجراهای عمومی که باعث خلاقیت در جامعه می شود به حاشیه رفت.

محبی گفت: تاریخچه آغاز اجرای نمایش های هنری در استان به دوران قبل از انقلاب برمیگردد و در آن زمان اجراها به موضوعات اجتماعی و مشکلات مردم بیشتر توجه می شد اما امروز مناسبتی کار می شود.

وی ادامه داد: هر ارگانی با توجه به موضوعات و مناسبت های تقویمی از جمله دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدا و اجتماعی بصورت جشنواره های اجرا می شود و اکثر موضوعات اجرای نمایش ها درد جامعه نیست و اگر این موارد به شکل طنز انجام شود مردم می پسندند.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان با اشاره به زیرساخت های مناسب برای اجرای تئاتر در استان اظهار کرد: در زاهدان زیرساخت ها در حد حرفه ای مهیا در شهرستان های زابل، چابهار و ایرانشهر ضعیف است.

به گفته وی؛ بیشتر از آنچه که استان ما به زیرساخت احتیاج داشته باشد به تربیت هنرمند متعهد نیاز دارد.

محبی با بیان اینکه تئاتر در استان ما نسبت به بقیه استان با استقبال کمتری مواجه است بیان کرد: در واقع جامعه بستر مناسبی برای استقبال تئاتر ندارد جامعه مشکلاتی دارد که تئاتر نمی‌تواند گوشه ای از سبد خانوارها باشد.

وی ادامه داد: بخشی از دلیل عدم استقبال مردم از تئاتر محتوای ضعیف اجراها است محتوای مناسب از دل مردم و جامعه تولید نمی شود و اکثر نمایش ها سفارش ارگان ها بوده و مخاطب خودشان انتخاب می کنند.

مسئول واحد نمایش گفت: فضای مجازی تاثیرات مثبت و منفی بر روی تئاتر گذاشته است؛ فضای مجازی به نوعی نقطه قوت در جذب مخاطب و تبلیغات اجرای نمایش ها دارد اما تاثیر منفی برروی سلیقه مردم و با اجرای نمایش های کوتاه اینستاگرامی گذاشته است.

وی افزود: طی دوسال گذشته و شیوع کرونا تئاتر استان هم دستخوش تغییرات جدی شد و با وجود مخاطب کمی که داشت کمتر هم شد و در سال گذشته 70 نفر هنرجو از شهرستان های زابل، زهک، شیرآباد زاهدان و مرادآباد چابهار آموزش دیدند.

محبی خاطرنشان کرد: در سال گذشته چهار نمایش صحنه ای؛ دو رکعت تا رستگاری، بازیگر در دادگاه، گلزخم،کودک درون، و چهار نمایش خیابانی؛ بدون شاهد، این کجا و آن کجا، راهنما، تو مقصری اجرا شد.

انتهای پیام/
يکشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 25033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *