800
۰
کلانشهر زاهدان در محاصره جولان سگ‌های ولگرد؛

مزاحمت سگ‌های ولگرد صدای مردم را درآورد/ چه کسی مسئول ساماندهی است؟

جولان سگ های ولگرد در کوچه پس کوچه های کلان شهر زاهدان صدای مردم را درآورده است، چرا که علاوه بر ایجاد مزاحمت، عاملی برای سلب آسایش و سلامت آنان شده است.
مزاحمت سگ‌های ولگرد صدای مردم را درآورد/ چه کسی مسئول ساماندهی است؟
 به گزارش شستون؛ به نقل از  زاهدنیوز، گسترش زندگی شهری، پیشروی شهرها رشد غیراصولی حاشیه شهرها منجر به پدیده‌ حیوانات ولگرد شده است، پدیده‌ای که از یک سو ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان به ویژه حاشیه‌نشینان را سبب شده و از سوی دیگر سبب بروز بیماری‌های مختلف و انتقال آن به انسان شده است.

پرسه زدن سگ‌ها در معابر و خیابان‌های اصلی و کوچه پس کوچه‌ها و سرک کشیدن آنان به زباله‌ها ترس و نگرانی را در میان شهروندان به دنبال دارد، در این میان حتی برخی شهروندان از ترس وجود سگ‌ها در بعضی نقاط از منزل خارج نمی‌شوند.

باوجود اعتراض شهروندان در این زمینه ولی همچنان شاهد حضور سگ‌های بدون صاحب در کوچه و خیابان‌های شهر زاهدان هستیم و به اعتقاد مسؤولان این مشکل در سال‌های اخیر کمتر شده اما شهروندان اذعان دارند که این معضل همچنان وجود داشته و در برخی از محله‌های سطح شهر هم بیشتر دیده می‌شود.


سگ‌های ولگرد امنیت و سلامت مردم را تهدید می کند

محمد میری از معلمان شهرک جهاد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حضور سگ‌های بی‌صاحب دارای بیماری‌های فراوان خطری جدی و تهدیدکننده برای سلامت، امنیت و آسایش شهروندان است.

وی افزود: ایجاد مشکلات بهداشتی و اجتماعی، زشت شدن فضای شهری، ایجاد حس ناامنی برای شهروندان، روند درمانی و هزینه‌های آن موضوع جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر را پراهمیت کرده است..

میری ادامه داد: صبح زود که فرزندانمان راهی مدرسه می‌شوند جلوی درب خانه و یا در طول مسیر با جمعیتی از سگ‌های گرسنه روبه‌رو می‌شوند و از ترس جان سراسیمه به منزل بر می‌گردند.

وی با تاکید بر اینکه سگ دارای بیماری‌های خطرناکی است که می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد، گفت: این مسئله نگرانی‌های بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.


عدم همکاری سایر دستگاه ها در ساماندهی سگ های ولگرد در زاهدان

علیرضا رشیدنیا؛ کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سگ های ولگرد و بخش زیادی از این سگ ها از حاشیه شهر و روستاهای اطراف وارد زاهدان می‌شوند و مواردی که تخمین زده شده از حاشیه و قسمت مرکزی شهر بیش از ۷۰۰ قلاده هستند که نیمه های شب وارد هسته مرکزی شهر می شوند و معمولا صبح زود به حاشیه شهر پراکنده می شوند.

وی افزود: در 2 سال گذشته طرح پیشنهادی به عنوان احداث زیستگاه زندگی سگ های ولگرد در محل قسمت سایت دفن پسماند در ۱۲ کیلومتری شهر بر اساس کارشناسی از نظر موقعیت جغرافیایی انجام و محل تعیین شد، هزینه در بودجه پیش‌بینی و پس از آن مناقصه‌ای برگزار شد که بخش خصوصی در خصوص احداث جایگاه زندگی سگ های ولگرد اقدام کند.

بخش خصوصی به احداث کلینیک سگ ها در زاهدان استقبال نمی کند

وی ادامه داد: در طی برگزاری این 2 مناقصه بخش خصوصی ورود پیدا نکرد و همچنان درگیر این قضیه هستیم که این موضوع عملیاتی و کلینیک احداث شود.

این مقام مسئول با اشاره به عدم واکسیناسیون سگ های ولگرد تصریح کرد: شهرداری امکانات بالقوه ندارد و درخصوص واکسیناسیون سگ های ولگرد هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته و معاونت خدمات پیگیر این موضوع است که نتیجه بگیرد اما همچنان موفق نبود.

وی گفت: غیر از مجموعه شهرداری، مدیریت پسماند در این قضیه سگ های ولگرد پای کار است و برنامه ریزی انجام شده، در قضیه ساماندهی سگ های ولگرد سازمان ها نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه طلبکار هستند.

رشیدنیا خاطرنشان کرد: برای تشخیص بیماری سگ های ولگرد، دامپزشکی، مرکز بهداشت و محیط زیست باید پای کار بیایند و همچنین دستگاه هایی که از لحاظ زیرساخت می تواند کمک کند و آموزش هایی که باید داده شود با مشارکت صدا و سیما، دانشگاه و علوم پزشکی همه باید بخشی از کار را در کنار شهرداری انجام دهند که تاکنون هیچ مشارکتی نکردند.


انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdch-6nzz23nkvd.tft2.html
 
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 25415
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *