800
۰

مدیرانی که اعتبارشان را از بی‌اعتباری همایش‌ها گرفتند / برگزاری بیش از ۳۲۰ همایش طی یکسال توسط وزارت بهداشت + سند

موسساتی این روزها مشغول فعالیت هستند که کارشان دریافت پول از مدیران برای برگزاری همایش‌های با عناوین مختلف و دادن مدال افتخار به آن‌ها است.
مدیرانی که اعتبارشان را از بی‌اعتباری همایش‌ها گرفتند / برگزاری بیش از ۳۲۰ همایش طی یکسال توسط وزارت بهداشت + سند
به گزارش شستون؛ این روزها همایش‌های متعددی اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و غیره در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
اما به راستی خروجی این همایش‌ها چیست؟
عناوینی مانند سمینار، مجمع، کنفرانس، جشنواره و غیره باید برای برگزاری، مجوزهای لازم را دریافت کنند. سازماندهی همایش‌ها تحت نظارت کلی معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی رئیس جمهور صورت می‌پذیرد.
هر عقل سالمی متوجه می‌شود باید در جای هزینه کرد که برای فرد، گروه یا جامعه موثر باشد و نتیجه‌ای را در بر داشته باشد در غیر این صورت صرف هزینه یعنی ریختن سرمایه ملی در آب.
*این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟
 رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به برگزاری سمینارها و همایش‌ها مختلف می‌فرمایند «این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ ، مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ ، با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند.»
سمینارها به مکانی برای سخنران و گلایه‌های شخصی و انتقاد از یگدیگر شده، اما هیچ‌گونه دردی از مردم دوا نشد و تنها یک هزینه گزاف از بیت‌المال به جیب سودجویان رفت.
این روزها بیش از گذشته شاهد برگزاری همایش‌های هستیم که افراد شاخص مانند وزرا، معاونان و افراد منتسب به دولت سخنرانان آن هستند. جالب توجه است که آن‌ها در این سمینارها از شرایط موجود انتقاد می‌کنند، حال مشخص نیست افراد دولتی دقیقاً از چه کسانی انتقاد می‌کنند؟ ، چراکه بهبود وضعیت اشتغال، معیشت مردم، اقتصاد و غیره به‌دست دولت است.
برگزاری یک همایش ساده در تهران شامل هزینه متعددی اعم از  سالن، تبلیغات، استخدام نیروهای اجرایی برای پذیرایی، نصب دکور، خدمات، چاپ بنر، پوستر، تیزر، هدایا و هزاران خرج دیگر که بر روی دست برگزار کنندگان همایش می‌گذارد.
شاید به جرات بتوان گفت در تمامی روزه‌های سال ما شاهد چندین همایش هستیم که هیچ گونه خروجی برای مردم و کشور ندارد، تنها یک نگاه به میزان همایش‌های پزشکی بیندازیم متوجه می‌شویم چه بودجه کلانی صرف هیچ، می‌شود.
طبق گزارشات موجود تا امروز بیش از ۲۴۰ همایش پزشکی در سطح کشور برگزار شده و طی سه ماه آینده حدود ۸۰عنوان همایش دیگر در حوزه پزشکی برگزار خواهد شد. در تصویر زیر شاهد همایش‌های آذرماه امسال در حوزه پزشکی هستیم.
 

 
طبق تحقیقات میدانی خبرنگار سرویس اجتماعی تهران نیوز هزینه یک همایش به طور میانگین در شهر تهران بدون احتساب سالن‌های خاص این شهر طبق جدول زیر است:

اگر هزینه دعوت مهمان‌ها و همچنین هدایای که به آن‌های داده می‌شود را حساب کنیم هزینه برگزاری یک همایش بین ۱۰۰تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.
در طول سال چندصد همایش با عناوین مختلف در سطح کشور به‌ویژه تهران در حال برگزاری است، اگر تنها به همایش‌های وزارت بهداشت به خصوص دانشگاه علوم پزشکی توجه کنیم می‌توان مبلغ یک سال همایش این وزارت خانه را با پایین‌ترین نرخ محاسبه کرد.
تعداد کل همایش‌های پزشکی در سال ۹۶ حدود ۳۲۰مورد است، اگر هر همایش را ۲۰۰میلیون برآورد کنیم، در طول سال ۷۰میلیارد تومان هزینه بابت برپای همایش‌های علوم پزشکی می‌شود.
 
*۹۰هزارتومان از حقوق پرستاران کجا رفت؟
جالب توجه است که وزیر بهداشت دائما از کمبود بودجه سخن می‌گوید این در حالی است که بیشترین بودجه کشور سهم وزارت بهداشت بوده.
هفته گذشته تعدادی از پرستاران بیمارستان‌های دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز از کاهش ۹۰ هزارتومانی از حقوقشان خبر دادند.
پرستاران عنوان کردند: زمانی که دلیل این امر را از مسئولان وزارت بهداشت جویا شدیم کسی پاسخ مناسب در این مورد نداد. مشخص نیست ۹۰ هزارتومان حقوق این پرستاران در کجا هزینه شده است.
 
*خالی بودن همایش‌ها از مطالب علمی
دکتر حسین خردمند ، فوق تخصص مغز و اعصاب در ارتباط با خروجی همایش‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت شبکه خبری تهران نیوز اظهار داشت: برگزاری همایش‌های متعددی در بخش پزشکی و بهداشت نه در فرهنگ‌سازی و نه در بهبود وضعیت کار موثر هستند و تنها هدر رفتن پول ملی است.
وی با بیان این‌که چندین بار بنده را به این مراسمات دعوت کردند، گفت: گاهی اوقات افرادی که در این سمینارها صحبت می‌کند مطالبی را ارئه می‌دهند که دارای پشتوانه علمی ضعیفی است و متاسفانه ممکنه است همان مطالب چراغ راه برخی از حاضرین در نشست باشد.
فوق تخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: بنده با اصل سمینار مخالف نیستم بلکه با تعدد و بی‌ثمر بودن آن مخالف هستم، همایش باید پر بار و اثرگذار باشد نه اینکه یک مهمان را از آن طرف آب با هزینه بالا دعوت کنیم و زمان پزشکان و مردم را تنها به دلیل اینکه همایش خلوت نباشه بگیریم.
در ادامه تحقیقات خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، از زیر و بم همایش‌های به موسساتی رسیدیم که به گفته خودشان به ازاری دریافت پول از مدیران در سمینار سوری از آن‌ها تقدیر می‌کنند.
*لوح‌های تقدیری که با پول داده شده
برخی موسسات وجود دارند که در ازای گرفتن پول از شما حاضر هستند همایش برگزار کنند و به‌عنوان مدیر نمونه در همایش از شما تقدیر و تشکر کنند، اما میزان این تشویق و بزرگ‌نمایی بسته به میزان پولی است که شما به موسسه می‌دهید این در حالی است که تنها تعداد محدودی از این همایش‌ها با این هدف برگزار می‌گردند.
پشت پرده این نوع از همایش‌ها به این‌گونه است در ابتدا یک نام و لگوی انتخاب می‌کنند و سپس به تبلیغات آن می‌پردازند تا به گونه‌ای این همایش‌ را بزرگ جلوه دهند.
برای بزرگ‌نمایی این جلسات بروشورهای مختلفی طراحی می‌کنند و بر روی آن توضیحاتی در خصوص این همایش به دروغ درج می‌کنند تا مخاطب گمان کند که اگر کسی در این نشست نشان تقدیر بگیرد دارای ارزشی بالای مدیرتی می‌باشد، اما این در حالی است که این مدال‌ها هیچ‌گونه وجه قانونی ندارند.
تیرماه سال جاری، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور اعلام کرده که این موسسات مورد تائید آن‌ها نیست و برگزاری این همایش‌ها فاقد «وجاهت» است؛ اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند!
کافی است سری به دفاتر برخی از مدیران دولتی و خصوصی بزنید تا با لوح‌ها تقدیر رنگارنگی روبه‌رو شوید که هیچ‌گونه هویت قانونی ندارند. برخی از مدیران با این نوع فعالیت در حال جذب اعتبار شخصی و نشان دادن خود به‌عنوان یک مدیر برتر هستند و این در حالی است که عمل شخص نشان دهنده اعتبار و کارای آن است.
گفتنی است؛ خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز بنا داشت برای تکمیل گزارش خود و بررسی این موضوع از جوانب مختلف با مسئولان و اعضای اتاق بازرگانی گفت‌وگویی داشته باشد که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر هیچ عضو اتاق بازرگانی حاضر به پاسخگویی نشدند.
برگزاری همایش یکی از مکان‌های انتقال تجربه، جذب سرمایه‌، پیوند بیشتر بین مجموعه‌ها و سازمان‌ها، ارائه‌ راهکارهای تاثیرگذار و غیره می‌باشد، این در صورتی است که بسیاری از همایش‌ها به مکانی برای پرکردن جیب برخی از اشخاص تبدیل شده و هیچ‌گونه خروجی موثری ندارد.

منبع: دانا
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 9754
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *