800
۰

جدال انواع صنایع آلاینده با کمترین امکانات در کشور/ ابتکار:منشا آلودگی اراک، گرد و غبار است!

طبق روال سفر قبلی رئیس سازمان محیط زیست باید منتظر باشیم که چه زمانی شرکت ایرالکو از لیست صنایع آلاینده شهر اراک خارج خواهد شد، چرا که در سفر اخیر خانم ابتکار منشا آلودگی هوای اراک گرد و غبار اعلام شد و بی تردید همین گرد و غبار است که باعث شده اراک سرطانی ترین شهر کشور نام بگیرد!
hsdfhdsh
hsdfhdsh
به گزارش شستون به نقل از دانا، نشست معصومه ابتکار با اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان، اعضای اتاق فکر محیط زیست استان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد.
ادامه ی فعالیت ایرالکو دهن کجی به مردم اراک است
در این نشست حمید اخوان رییس شبکه محیط زیست استان مرکزی در ابتدا با اشاره به جایگاه محیط زیست در برنامه ی ششم توسعه گفت : این برنامه قرار است مسیر حرکتی  ۵ ساله ی ایران را مشخص کند اما دولت در تدوین برنامه ی ششم توسعه اولویت مهمی چون محیط زیست را فراموش کرده و به آن اهمتی نداده است.
وی پیرامون مشکلات کارخانه ی ایرالکو در ایجاد آلودگی برای شهر اراک ادامه داد : تمام فرصت ها و تسهیلات به ایرالکو داده شده و  انواع مساعدت ها برای مدیران این صنعت در شهر اراک در نظر گرفته شده است ولی ایرالکو به مانند قبل بر مسیر بدعهدی در حال حرکت کردن است.
رییس شبکه محیط زیست استان با بیان اینکه ایرالکو همچنان به مردم اراک در حال دهن کجی کردن است ، اظهار کرد : تا کی قرار است حیثیت یک شهر توسط یک صنعت به چالش کشیده شود و علی رغم اینکه مواد قانونی به سازمان محیط زیست اجازه می دهد که جلوی آلودگی هوای اراک را بگیرید اما این امر تاکنون اجرایی نشده است.
اخوان با بیان اینکه با این شیوه ی مدیریتی نمی توان محیط زیست را نجات داد، عنوان کرد: ما انواع صنایع آلاینده را  در استان مرکزی داریم  اما از آن طرف یکی از ضعیف ترین تشکیلات اداره ی محیط زیست کشور در سطح استان مرکزی با حداقل امکانات در حال ادامه فعالیت است.
خانم ابتکار شعار و سخنرانی نمی خواهیم، مشکل محیط زیست را حل کنید
 در ادامه احسان آخانی فعال محیط زیستی استان مرکزی با بیان اینکه سهم دستگاه های مختلف برای توسعه ی فضای سبز مشخص نیست، گفت : اگر قرار است از محیط زیست دفاع شود این امر نیاز به ابزار دارد و چطور می شود که انتظار دفاع از محیط زیست را داشته باشیم اما در اداره ی محیط زیست استان ۷۰ درصد پست ها بدون نیرو باشند.
وی با بیان اینکه در موضوع محیط زیست و آلودگی هوا به اندازه ی کافی مصوبات صادر شده است ، گفت : چرا باید مجوز برداشت از معادن تالاب میقان تمدید شود و حتی میزان برداشت از این معدن افزایش هم پیدا کند.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه چنانچه همین روند در مدیریت تالاب میقان ادامه یابد دیگر اثری از این تالاب باقی نخواهد ماند؛ عنوان کرد : امروز تالاب میقان با اینکه حق آبه مشخص دارد اما با ۲۷۲ بند و سد خاکی راه را بر روی مسیر آب به سمت این تالاب بسته اند.
آخانی ادامه داد : ما از سفر خانم ابتکار به استان سخنرانی و شعار نمی خواهیم ما از این سفر برای حل مشکلات محیط زیست استان نیاز به خروجی مناسب داریم.
در پایان این نشست معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور نکاتی را پیرامون حضورش در شهر اراک مطرح کرد.
مشکل اصلی آلودگی هوای اراک، گرد و غبار است
ابتکار با ابراز رضایت از نوع نگاه رئیس جمهور به مقوله ی محیط زیست گفت : آیین نامه ای بسیار قوی برای حمایت از سازمان های مردم نهاد ایجاد شده است و جای خوشحالی دارد که دولت تدبیر و امید تمام تلاشش را برای دفاع از این سازمان های مردم نهاد صورت می دهد.
وی با بیان اینکه در حوزه ی محیط زیست باید نگاهی علمی و دقیق داشته باشیم ، اظهار کرد: اراک از ۱۱۵ روز هوای  آلوده در سال ۹۲ به ۳۷ روز هوا آلوده در سال ۹۴ رسید و این عدد در سال ۹۵ مجدد افزایش پیدا کرده است!
 رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوای اراک به آلایندگی های سوختی ارتباطی ندارد ، گفت : در اراک آلودگی های ناشی از سوخت از جمله گوگرد دیگر دیده نمی شود و مشکل اصلی آلودگی هوای اراک به مقوله ی گرد و غبار بر می گردد و باید با دیدبانی قوی موارد آلودگی دقیقا رصد شود.
*در هر صورت سفر خانم ابتکار به اراک پایان رسید و گویا باید منتظر بود تا دستاورد سفر ایشان به استان به مانند سفر قبلی  را مشاهده کنیم.
نتایج سفر قبلی خانم ابتکار به اراک آنقدر چشمگیر بود که صنعتی همچون پتروشیمی، آلایندگی خود را کنار  گذاشت و به صورت کامل خود را همسو و حامی محیط زیست قرار داد و توانست از لیست صنایع آلاینده خارج شود .
طبق روال سفر قبلی باید منتظر باشیم که چه زمانی شرکت ایرالکو نیز از لیست صنایع آلاینده شهر اراک خارج خواهد شد چرا که در سفر اخیر خانم ابتکار منشا آلودگی هوای اراک گرد و غبار اعلام شد و بی تردید همین گرد و غبار است که باعث شده است اراک سرطانی ترین شهر کشور نام بگیرد!!
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 2527
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *