800
۰
یادداشت/ عشرت شایق

خودباوری در امور دفاعی، الگویی برای دیپلماسی

تجربه موفق دفاع مقدس نشان میدهد که منافع ملی تنها با «کار و تلاش» و حرکت بر اساس آموزه های دینی و روحیه انقلابی با تکیه بر توانمندیهای داخلی قابل تامین است نه عقب نشینی در مقابل زورگویی‌های نظام سلطه که تمامی ندارد.
rwaeheash
rwaeheash
به گزارش شستون، متن یادداشت عشرت شایق* با عنوان «خودباوری در امور دفاعی، الگویی برای دیپلماسی» به شرح ذیل است:
سالهاست که ملت ایران به دلیل استقلال خواهی و کوتاه کردن دست چپاولگران بین المللی از غارت منابع سرشار این سرزمین، مورد بغض و کینه استکبار جهانی بسرکردگی آمریکای سلطه گر و همپیمانانش قرار گرفته و به بهانه های مختلف، مورد شدیدترین تحریم های ظالمانه واقع شده است.
ملت سلحشور و مقاوم ایران از زمان شروع حرکت توفنده انقلاب اسلامی و بویژه پس از پیروزی شکوهمند آن، مواضع استقلال خواهانه خود را بصورت شفاف و با افتخار اعلام نموده و برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، هزینه های بسیار ارزشمند انسانی و اقتصادی متحمل شده است که تحریم های گسترده اقتصادی، بخشی از این هزینه هاست.
هر چند تحریم های ظالمانه نظام سلطه متوجه اکثر بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، درمانی، علمی و ... بوده ولی با اطمینان می توان گفت؛ تضعیف و ناکارآمد نمودن بنیه دفاعی ایران، از طریق اعمال تحریم و تحمیل جنگ هشت ساله یکی از اهداف مهم دشمنان بوده که با تحقق این امر بتوانند با کمترین هزینه به دیگر اهداف نامشروع خود دست یابند.
اما نیروهای معتقد و مستعد ایرانی با حضور فعال و مستمر در عرصه مهم فناوریهای پیشرفته و علوم بنیادین دفاعی، نه تنها مانع تحقق اهداف دشمنان در تضعیف بنیه دفاعی ایران شده اند بلکه با پیشرفت فزاینده و چشمگیر در صنایع دفاعی و بومی سازی آن، ظریب امنیت کشور را بنحو قابل ملاحظه ای بالا برده و آمادگی دفاعی را به عامل بازدارنده ای در مقابل طمع ورزی های دشمنان تبدیل نموده اند.
این موفقیت بزرگ، مرهون کار و تلاش و احساس مسئولیت نیروهای دلسوز، کم توقع، خودباور و عمدتا گمنام بوده که با حداقل امکانات، دستاوردها و پیشرفت های شگرف را بدست آورده اند و سردار سرلشکر پاسدار «شهید حسن طهرانی مقدم» یکی از پیشگامان این عرصه بود.
مجاهدان سخت کوش صنایع دفاعی با اعتقاد راسخ به ضرورت دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، علم و استعداد خود را با عنصر خودباوری در هم آمیخته و قله های افتخار و اقتدار را فتح نموده اند.
پرچمداران این عرصه، انسانهای مصمم و مخلصی هستند که نسبت به مدعیان کدخدایی جهان و عناصر خودباخته، بی اعتماد بوده اما به توانمندیهای داخلی مبتنی بر ارزشهای الهی و انقلابی ایمان دارند و رمز موفقیت خود را، حرکت در این چارچوب می دانند.
این تجربه موفق نشان میدهد که منافع ملی تنها با «کار و تلاش» و حرکت بر اساس آموزه های دینی و روحیه انقلابی با تکیه بر توانمندیهای داخلی قابل تامین است نه عقب نشینی در مقابل زورگویی های نظام سلطه که تمامی ندارد. 
نمونه عینی زورگویی و زیاده خواهی آمریکا، تلاشی است که این کشور برای تداوم تحریم ها و ایجاد محدودیت برای امور دفاعی ایران دارد و تلاش میکند با تداوم فشارهای سیاسی و اقتصادی، ملت ایران را وادار به عقب نشینی نماید.
مقامات عهدشکن و پرتوقع ایالات متحده آمریکا پس از دستیابی به اهداف مورد نظر خود در مذاکرات هسته ای، اینبار موضوع توان موشکی ایران را در کانون توجهات قرار داده و گستاخانه خواهان محدود سازی قدرت دفاعی ایران بخصوص «توانمندی موشکی» شده اند.
دولت منفور آمریکا که دشمنی دیرینه با ملت ایران داشته و در هر برهه از تاریخ این دشمنی را به اثبات رسانده است، برای توجیه رفتار مستبدانه خود در عدم لغو تحریم هایی که قرار بود بمحض اجرایی شدن «توافقنامه برجام» لغو شوند، دست به حیله قدیمی و شناخته شده «ایران هراسی» زده  است.
در همین راستا، «مایکل او هانلون» تحلیلگر اندیشکده «بروکینگز» در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «صدای آمریکا» با جسورانه خواندن آزمایش‌های موشکی ایران در رزمایش دریایی اخیر، مدعی شده است که این آزمایشات درصدد نشان دادن ژست دلاورانه به «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکاست تا او را مجبور به تصدیق این امر نماید که توافقنامه هسته ای، ممنوعیت آزمایش‌های موشکی را شامل نمی‌شود و جهان نیز باید در دوره ترامپ با این مسئله عادت کند.
وی موشک های «دهلاویه» را دارای قابلیت تبدیل شدن به «گنجینه ای مطلوب» برای نیروهای مسلح ایران اعلام کرد و افزود: «از دیدگاه من رزمایش دریایی ایران بخشی از تلاش‌های کنونی این کشور برای بهبود عملکرد توان موشکی است و ایران در بدنه نیروهای مسلح خود افرادی را دارد که بر نوین سازی توان موشکی کشورشان متعهدند و بدون اهمیت به واشنگتن این مسیر را ادامه می‌دهند.»
این نوع موضعگیریها نشان میدهد که اعتماد به دولتی همچون ایالات متحده آمریکا، خسارت محض بوده و اگر براساس خواست آن کشور عمل شود، جمهوری اسلامی ایران باید از ابزارهای دفاعی خود نیز صرف‌نظر کند و دائماً در مقابل چراهای مختلف و زیاده‌خواهانه‌ی آمریکا پاسخگو باشد.

مقام معظم رهبری، با شناخت دقیق از روحیه استکباری آمریکا میفرمایند: «اگر در مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، دشمن گام به گام جلو می‌آید و کار به جایی می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران از محتوا تهی می‌شود و تنها صورت ظاهری آن محفوظ خواهد ماند.»
بدیهی است ملت مقاوم ایران که در طول تاریخ بارها ثابت نموده، تحت تاثیر زورگویی دشمنان از استقلال و آزادگی خود چشم پوشی نمی کند همچنان با مقاومت خود، از تهدیدات و تحریم ها فرصتی برای پیروزی های بزرگ خواهد ساخت.
شایسته است دولت و دولتمردان نیز به پشتوانه چنین ملتی، بیش از پیش خطوط قرمز «منافع ملی» را در روابط بین المللی رعایت و بر منافع، عزت و اقتدار ملت ایران پافشاری نمایند.
منبع: تسنیم
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 5849
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *