800
۰
شستون گزارش می دهد؛

از حال و هوای افطاری تا سحری ممنوع ها در سراوان/ سمبوسه معروف ترین غذای سراوان در ماه رمضان

روزه گرفتن در فصول گرم سال با فصل های دیگر فرق دارد و زود تشنه می شویم و افرادی که شاغل هستند معمولا با کاهش انرژی روبرو خواهد بود.
تابلتال
تابلتال
به گزارش شستون، ماه مبارک رمضان یکی از پرفضیلت ترین و با برکت ترین ماه ها در سال است که فقرا و مستمندان هم در این ماه با مشکل کمبود غذا روبرو نیستند و توسط افراد خیر کمک های مالی دریافت می کنند.
در سراوان متداول است که مردها برای تهیه مواد اولیه جهت درست کردن افطاری از خانه بیرون می روند  و با در دست داشتن بسته های آرد نخود، سبزی، ماست، شیر و خرما به خانه بر می گردند و زن ها در خانه غذاها و نوشیدنی های افطار را آماده می کنند.
در ماه رمضان بیشتر مردم بعد از آنکه از سرکار روزمره خود بر می گردند به خواندن قرآن مشغول هستند و زن ها به درست کردن افطاری و شام مشغول می شوند.
حال و هوای افطاری ماه رمضان در سراوان در اکثر خانه ها توسط بانوان این شهرستان با پخت انواع سرخ کردنی هایی مثل سمبوسه،  پکودا، نان روغنی، شیرسیویی، کاستر، شربت، حلواخرما، انواع میوه ها و ماست رقم می خورد که هر خانواده ای با توجه به توان مالی سفره افطاری خود را تزیین می کند.

پکودا که با آرد نخود درست می شود یکی از غذاهای افطاری سراوان است که در آن آرد گندم، آردنخود، سیب زمینی، گشنیز، نخود و نمک به کار می رود. برای طبخ این نوع غذا از تابه های مخصوص ته گودی استفاده می کنند به این صورت که بعد از ریختن روغن در تابه با یک قاشق غذا خوری پکودا را در گوشه ای از تابه قرار می دهند و در پایان 4 الی 6 پکودا در آن جای می گیرد.

یکی از معروف ترین خوراکی ها و غذاهای سراوان در ماه مبارک رمضان سمبوسه است که نان آن در برخی مواقع از خمیر و در بعضی اوقات از نان لوش تهیه می شود.
گوشت گوسفند چرخ شده، سینه مرغ آپز شده، گشنیز، سیب زمینی و ادویه از ترکیبات سمبوسه است که این مواد را با هم ترکیب و درون خمیر یا نان لواش برش داده شده قرار می دهند و با روغن در تابه ته گود یا معمولی سرخ می کنند.
در ماه مبارک رمضان در شهرستان سراوان مرسوم است که در ایام مختلف این ماه هنگام افطار غذا به همراه حلوا و خرما به مساجد برده می شود و در میان روزه داران تقسیم می گردد و ثواب این عمل خیر را نثار اموات خود می کنند.
خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند. نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان خصوصا سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید در طی روز می‌شود.
غروب ها که از منزل بیرون می آیید در سراوان حال و هوای خاصی است، مردم مشغول خرید در مغازه ها و خبازی ها و میوه فروشی ها هستند تا اینکه با شروع اذان مغرب همه با شور و شوق فراوان با دست پر برای صرف افطاری به خانه باز می گردند و مشغول عبادت و قرآن خواندن می شوند.
برخی از مردم سراوان در این ماه سمبوسه،‌پکودا،‌خرما و غذاهای مختلف را نذر می کنند و به فقرا  همسایه های خود می دهند و  در بین مردم این منطقه رسم  است که همسایه کاسه نذر را خالی برنمی گرداند و با دادن خرما و غذاهای مختلف دین خود را ادا می کند.
انتهای پیام/1675
يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 7018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *