800
۲
یادداشت/ حسین شریعتمداری

«بُرد - بُرد» این است نه آن!

برجام یک سند طلایی برای آمریکاست و هرگز از آن خارج نمی‌شود ولی آقایان بعد از خروج ترامپ از برجام مدعی شدند اگر برجام به نفع آمریکا بود، چرا از آن خارج شد؟!
«بُرد - بُرد» این است نه آن!
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت: برجام یک سند طلایی برای آمریکاست و هرگز از آن خارج نمی‌شود ولی آقایان بعد از خروج ترامپ از برجام مدعی شدند اگر برجام به نفع آمریکا بود، چرا از آن خارج شد؟!
۱ - «جرج فریدمن» مدیرکل «آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردی آمریکا» است او مشاور ارتش و دولت آمریکا در حوزه دفاع و امنیت ملی بود و مدت بیست سال نیز در کالج «دیکینسون» آمریکا علوم سیاسی تدریس می‌کرد. فریدمن در پاسخ خبرنگار روزنامه آمریکایی «یو. اس. ‌ای. تودی» که از وی درباره تنش هسته‌ای میان ایران و آمریکا سؤال کرده بود، می‌گوید؛ مشکل آمریکا با ایران مسأله هسته‌ای این کشور نیست، مسئله آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون رابطه با آمریکا، بلکه در حال تخاصم و دشمنی با آمریکا می‌توان بزرگترین قدرت نظامی و تکنولوژیک منطقه بود. این برای آمریکا الگوی قابل قبولی نیست! 
۲ - ۱۷ سال قبل - ۲۱ تیرماه ۸۲ - در پی برخورد غیرقانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -IAEA- با برنامه هسته‌ای ایران و مقایسه آن با برخوردی که آژانس در مقابل نقض فاحش معاهده «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- NPT» از سوی سایر کشورهای عضو داشته است، در یادداشتی با عنوان «برای ما چه خوابی دیده‌اند»؟! نوشتیم «شواهد و قرائن موجود از توطئه جدید و خطرناکی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت می‌کند که آمریکا و متحدانش با استفاده از نفوذشان در سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بهره‌گیری از یک جریان مرعوب داخلی تدارک دیده و به صحنه آورده‌اند». در یادداشت مورد اشاره به ده‌ها نمونه از برخورد دوگانه آژانس همراه با مستندات آن پرداخته و در پایان آورده بودیم: «نمونه‌های مستندی که فقط به عنوان مشتی از خروارها به آن اشاره کرده‌ایم به وضوح از کینه‌توزی آمریکا و متحدانش علیه ایران اسلامی و همراهی سؤال‌برانگیز و غیر‌قانونی آژانس با آنان در اجرای این توطئه حکایت می‌کند» و نتیجه گرفته بودیم «از آنجا که بستر این توطئه، حضور جمهوری اسلامی ایران در پیمان NPT است، تنها راه چاره و عاقلانه‌ترین اقدام، خروج جمهوری اسلامی ایران از پیمان NPT است. بدیهی است که کمترین تردید در ضرورت خروج از این پیمان، تن دادن به فتنه‌انگیزی آمریکا و اروپا و فراهم آوردن زمینه آسیب‌های بزرگ و غیر‌قابل جبران در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود».
پیشنهاد کیهان با ماده ۱۰ معاهده NPT نیز همخوانی و انطباق روشنی داشت. در ماده ۱۰ NPT آمده است «چنانچه هریک از اعضای پیمان تشخیص بدهد که حوادث فوق‌العاده مربوط به این پیمان، منافع عالیه کشورش را به مخاطره ‌انداخته است، این حق را خواهد داشت که در اِعمال حاکمیت ملی خود از پیمان خارج شود». 
۳- یادداشت کیهان بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی داشت. خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس، رویترز، یونایتدپرس، کیودو (ژاپن)، شبکه‌های تلویزیونی مسکو، بی‌بی‌سی، الجزیره، سی‌بی‌اس و بسیاری از مطبوعات آمریکایی و اروپایی ضمن انعکاس بخش‌هایی از یادداشت کیهان، خروج ایران از معاهده NPT را درصورت وقوع «بسیار نگران‌کننده»! توصیف کرده بودند. ابراز نگرانی شدید دشمنان تابلو‌دار ایران از احتمال خروج جمهوری اسلامی ایران از معاهده NPT به وضوح نشان می‌داد که پیشنهاد خروج از NPT شلیک به پاشنه آشیل دشمن و خنثی‌کننده توطئه‌ای است که تدارک دیده و کلید زده بودند!
گفتنی است برخی از خبرگزاری‌ها نیز با اشاره به استفاده آمریکا از اهرم آژانس برای فشار بر ایران، پیشنهاد کیهان را طبیعی دانسته بودند، مخصوصاً آنکه خروج از NPT در ماده دهم معاهده نیز پیش‌بینی شده و مجاز تلقی شده بود. یونایتد‌پرس در این باره نوشت: «شریعتمداری در یادداشت خود با اشاره به ماجرای حمله آمریکا به عراق تاکید کرد آمریکایی‌ها سال ۱۹۹۱ میلادی پشت دروازه‌های بغداد بودند ولی با توجه به اطلاعات نا‌تمامی که از توان نظامی عراق داشتند برای جلوگیری از تلفات سنگین نیروی انسانی خود، ادامه تهاجم را به تاخیر ‌انداختند. راهکار آمریکا در آن زمان این بود که از مراکز نظامی عراق بازرسی‌های مکرر انجام گیرد و این مراکز را به دست خود عراقی‌ها و به بهانه بازرسی تسلیحات کشتار جمعی نابود کند». و در ادامه آورده بود «کیهان مدعی است پروتکل الحاقی برای اطلاع دقیق آمریکا از توان نظامی ایران است». 
پروفسور ساژینا‌، مشاور انرژی اتمی روسیه با اعلام اینکه یادداشت کیهان به عنوان یک «سند» در نشست اتحادیه اروپا ثبت شده است، پیشنهاد کیهان در‌باره خروج ایران از معاهده NPT را نتیجه فشار آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش پروتکل الحاقی و کسب اطلاعات از توان نظامی ایران ارزیابی کرد. 
۴- دور اول مذاکرات هسته‌ای ایران با تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) بعد از نزدیک دو سال به اجلاس پاریس انجامید و قرار شد ظرف ۳ ماه و در اجلاس بعدی، ایران به اروپا تضمین عینی -OBJECTIVE GUARANTEE- بدهد که در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست و در مقابل، اروپا نیز به ایران تضمین محکم -FIRM GUARANTEE- بدهد که ماجرای هسته‌ای را تمام شده تلقی کنند! اما سه ماه بعد، وقتی تیم مذاکره‌کننده کشورمان تضمین‌های عینی را ارائه کرد، اروپایی‌ها با صراحت -‌بخوانید با پررویی و گستاخی- گفتند تنها تضمین مورد قبول ما دست‌کشیدن ایران از فعالیت هسته‌ای است! نه اینکه نگران رویکرد ایران به سلاح هسته‌ای باشند! آنها به ادامه این چالش برای استفاده از اهرم تحریم‌ها و مقابله با موجودیت نظام نیاز داشتند. بعد از پاسخ اروپا، رهبر معظم انقلاب دستور دادند همه فعالیت‌های تعلیق شده از سرگرفته شود و این حرکت عزتمندانه با دستور صریح ایشان از کارخانه یو. سی. اف اصفهان آغاز شد. 
گفتنی است کیهان در آن هنگام نیز با استناد به مفاد NPT و کنوانسیون ۱۹۶۹ وین که موضوع آن حقوق معاهدات است، اقدامات تروئیکای اروپا را غیر‌قانونی و باج‌خواهانه می‌دانست ولی دوستان ادعا می‌کردند (بخوانید می‌ترسیدند) که پرونده هسته‌ای ‌ایران را به شورای امنیت ببرند و کیهان با استناد به مسیر حرکت اروپا پیش‌بینی کرده بود که انتهای این حرکت ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل است؛ و اینگونه نیز شد.
۵- ماجرای مذاکرات هسته‌ای دولت آقای روحانی با ۱+۵ آشکارتر از آن است که نیازی به شرح و تفسیر داشته باشد و همگان شاهد بوده‌اند که آقایان کاربلد! اسب زین‌شده را داده و افسار پاره گرفته‌اند و فتح‌الفتوح مورد ادعای آنان به فاجعه انجامیده است. 
دیروز شورای حکام آژانس به پیشنهاد سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند. بهانه این قطعنامه مخالفت ایران با دسترسی بازرسان آژانس به اماکنی است که به ادعای رژیم صهیونیستی در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده صورت می‌پذیرد! و... در این باره گفتنی است:
الف - اکنون دیگر موضوع خروج ایران از برجام نه فقط مطرح نیست بلکه مضحک و کودکانه است! زیرا اساساً برجامی وجود خارجی ندارد که ایران از آن خارج شود و یا در آن باقی بماند! کاش آقایان فقط به یک نمونه از دستاوردهای برجام اشاره می‌کردند و یا دستکم یک نمونه از مفاد برجام را که به نفع آمریکا تنظیم نشده است، آدرس می‌دادند!
ب - نیاز کنونی و حیاتی امروز کشور خروج از NPT است. اقدامی که اگرچه خیلی دیر شده ولی از آنجا که برجام فاجعه و خسارت محض است، جلوی این ضرر بزرگ از هرجا که گرفته شود به نفع کشور است.
پ - پیش از این تاکید کرده بودیم برجام یک سند طلایی برای آمریکاست و هرگز از آن خارج نمی‌شود و آقایان بعد از خروج ترامپ از برجام مدعی شدند که اگر برجام به نفع آمریکا بود چرا از آن خارج شد؟ و این گفته خانم موگرینی را عمداً ناشنیده گرفتند که خروج ترامپ از برجام پس از آن صورت گرفت که دولت ایران تضمین داده بود هرگز از برجام خارج نمی‌شود! بنابراین آمریکا از یکسو برجام را حفظ کرده است و از سوی دیگر رسماً از تمامی تعهدات برجامی خود خارج شده است. بازی «برد - برد» این است نه آنچه دولت محترم شعارش را می‌داد و خروج ما از NPT بازی دو سر برد آمریکا و اروپا را به دو سر باخت تبدیل خواهد کرد. 

انتهای پیام/
 
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 18922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *