800
۰
سفر به زمان؛

دزک؛ گنجینه تاریخی در سیستان و بلوچستان/از عبادتگاه زرتشتیان تا موزه طاس و کپل گنجین دُران

روستای دزک سراوان با دارا بودن چندین آثار تاریخی و کهن این روستا را به گنجینه تاریخی تبدیل کرده است.
دزک؛ گنجینه تاریخی در سیستان و بلوچستان/از عبادتگاه زرتشتیان تا موزه طاس و کپل گنجین دُران
به گزارش شستون؛آثار تاریخی و باستانی متعدد در سراوان از جمله سنگ نگاره، مسجد، تپه، مسجد، مناره، درخت، غار، قبرستان و بافت های قدیمی آن را به گهواره تاریخ و تمدن مبدل ساخته است.

روستای دزک یکی از روستاهای شهرستان سراوان به شمار می رود که دارای آثار تاریخی و کهن است که در سه کیلومتری شهر سراوان قرار گرفته است.

مسجد جامع دزک یکی از قدیمی ترین مساجد سراوان محسوب می شود که مقدسی یکی از جغرافی دانان و جهانگردان مسلمان قرون چهارم و پنجم هجری در کتاب های خود از آن یاد کرده است.

بنای مسجد برگرفته از سبک معماری عربی و ساسانی و دارای صحن مرکزی است که دور آن را دالانی احاطه کرده است.

طاق های اطراف خشت خام ساخته شده و شباهت به طاق ساسانی دارد؛ همچنین ستونهای مدور و یک و نیم متر قطر دارد و احتمال داده می شود بر روی یک عبادتگاه قبل از اسلام بناه شده است.
 


قلعه خیر آباد یکی دیگر از آثار کهن روستای دزک است که این قلعه در نخلستان دزک و در قسمت جنوبی این روستا قرار دارد.

این قلعه بر روی تپه سنگی کوچکی بنا شده که از نظر استحکام و عدم نفوذ  از طریق تونل محافظ مهمی برای قلعه محسوب می شود که این قلعه دارای سه طبقه و به صورت هشت ظلعی بنا شده و از آنجایی که تاریخ ساخت آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده برخی بر این باور هستند که قلعه خیر آباد عبادتگاه زرتشیان قبل از اسلام بوده است.

 


قلعه دزك يكي از وسيع ترين قلعه هاي موجود در سراوان است، كه در بخش مركزي واقع شده و از كهن ترين دژ هاي بلوچستان مي باشد كه در زمان افشاريه تخريب شده است.

اين بنای تاریخی داراي دو بخش حاكم نشين و قوم نشين است كه حاكم اين قلعه فردي به نام بلقيس بوده كه از قلعه به نام قلعه بلقيس نيز ياد مي شود.

قلعه بلقيس و يا دزك داراي خندق است كه اطراف بنا نهاده شده و هنگام هجوم دشمنان، ساكنين خندق را پر از آب كرده و مانع از ورود مهاجمان به داخل بنا مي شدند.


موزه تاس و کپل روستای دزک متعلق به عبدالله سپاهی یکی از شهروندان خوش ذوق سراوانی است که باغ شخصی خود را به موزه تبدیل کرده است.

مصالح به کار رفته در ساخت موزه از چوب های برگ درخت خرما و طناب های بافته شده از برگ درختچه وحشی داز می باشند.
در این موزه بیش از 2 هزار اثر تاریخی نگهداری می شود که برخی از آثار آن بیش از هزار سال قدمت دارد. 
 


مجموعه تاريخي تپه هاي مهرگان و روباهك مربوط به قبل از ميلاد مسيح است كه در اين روستاي تاريخي و در جنوب شرق ترين نقطه كشور قرار دارد و یکی دیگز از آثار کهن این روستا محسوب می شود.
 

انتهای پیام/
  http://asrehamoon.ir/vdcjvaevhuqexyz.fsfu.html
 
سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 25054
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *